dilluns, 22 de juliol del 2019

MOBILITAT I TRANSPORT (V3.1)







MOBILITAT I TRANSPORT (V3.1)

Àrea C: EQUILIBRI AMB LA NATURA


1.- El dret de ciutadania a la mobilitat i al desplaçament.

El dret a la mobilitat és un dret de ciutadania.
-       El ciutadà ha de tenir dret a la llibertat de mobilitat i desplaçament.
-       El dret de moure’s de les persones també comporta obligacions
-       Tota persona discapacitada té dret que se li faciliti la mobilitat i a la supressió de     totes les barreres arquitectòniques
Mobilitat a un preu assequible i de qualitat
-     Superar la concepció de la persona com a simple usuària per avançar cap a la consideració de la persona com a titular del dret a la mobilitat
-     La utilització dels serveis públics de transport constitueix un element essencial per garantir el dret de mobilitat
-     Els poders públics han de promoure polítiques de transport i de comunicació, basades en criteris de sostenibilitat, que fomentin la utilització del transport públic i la millora de la mobilitat
-     Totes les persones tenen dret a accedir en condicions d’igualtat als serveis públics
-     El conjunt d’activitats pròpies del sistema de transport públic urbà i interurbà integrat de Catalunya té la consideració de servei d’interès general de caràcter universal


2.- Planificació coordinada de l’urbanisme i la mobilitat

El model de país concreta la relació entre urbanisme i mobilitat.
-       Reordenació territorial. “Barrialització” de les ciutats.
-       Mínim impacte de la mobilitat
-       Proximitat.
-       Catalunya compacta: la Post Car-City


3.- Un transport públic de viatgers accessible, eficaç i eficient

Mobilitat neta, durable i sostenible

La funció social del transport públic col·lectiu: just socialment i respectuós amb el medi ambient.

Millores imprescindibles en el transport urbà i interurbà (especialment a l’àrea metropolitana de Barcelona)
-       Acabar les infraestructures aturades
-       Potenciar la intermodalitat i connectivitat entre tots els transports públics.
-       Més transport metropolità
-       Recuperar i potenciar el bus de proximitat.
-       Apostar per la bicicleta pública amb plantejament metropolità i integrada en el     transport públic.
-       Inversió necessària per fer competitiu el transport públic
-       Transversalitat ferroviària complementària a la radialitat
-       Garantir per llei una política de mínims


4.- Un transport ferroviari de qualitat.

Marcar els Objectius a mig i a llarg termini

Definir clarament la política ferroviària de la Generalitat

-  infraestructures per viatgers.
           -  Integració  a la UE.
-  disseny, principis, serveis i demanda.

Renovar i millorar les infraestructures i la gestió

-       Millora competitiva
-       Inversió i modernització
-       Correcte manteniment de les infraestructures
-       Endarreriments històrics en la millora de la seguretat.
-       Qualitat del servei.
-       Interoperabilitat.
-       Model FGC.
-       El sistema elèctric
-       Prioritzar el ferrocarril convencional, amb el manteniment i la millora d'aquesta   infraestructura, davant de l'alta velocitat

Incrementar i millorar els intercanvis modals, especialment de transport de viatgers
-     Trencar la radialitat
-     Catalunya en xarxa.
-     Línies orbitals i transversals
-     En una àrea metropolitana tan densa de població com la de Barcelona, és complicat ordenar el trànsit de diferents modalitats de transport
-     Completar el sistema ferroviari català,
-     Barcelona/Catalunya: estendre el ferrocarril (per exemple, a totes les poblacions majors de 20.000 habitants)

Millorar les condicions d’accessibilitat, especialment de les persones amb discapacitat, a les xarxes de ferrocarril (Trens, FGC i Metro)
-       Accessibilitat interior
-       Accessibilitat exterior
-       Informació sobre accessibilitat
-       Braille.
-       Mecanismes d’accessibilitat (problemes en les rampes, megafonia...)
-       Accessibilitat total.


5.- La mobilitat i el transport per carretera
- Constituir l’Agència Catalana de Mobilitat

I- mplantar el sistema de “vinyeta” pel transport per carretera: les noves inversions viàries han d’anar a càrrec de l’ús (vinyeta).

- Reduir el transport privat: pagar per l’ús.

- Augmentant la seguretat amb les noves tecnologies (ITS, Sistemes Intel·ligents de     Transport), revisades periòdicament



6.-  El transport de mercaderies

- Infraestructures específiques per mercaderies

- El Corredor Mediterrani (CM), com Eix Logístic fonamental

- Racionalitzar la utilització dels modus de transport més adequats

7.- La contaminació atmosfèrica produïda pels mitjans de transport
 - Mesura i coneixement: fer una anàlisi molt concreta de qui, com i què genera contaminació
 - Millores tècniques:
-    vehicles no contaminants
-    tecnologies i limitacions del biogàs
-    futur pròxim

8.-  Política de preus i tarifes més justa
 - El  transport per carretera, a càrrec de l’ús:
-       Vinyeta
-       Fiscalitat progressiva
- Sistema tarifari integrat, especialment en les àrees on no arriba el transport per           ferrocarril:
-       Catalunya com un tot.
-       Simplificació: indesitjable i innecessari que el preu sigui funció de la distància.
-       Inicialment, ampliar la tarifa integrada a tot el territori d’alta mobilitat.
-       Adaptabilitat tarifaria al ús, amb tarifa plana: tot el territori podria ser una zona     única (en la que una T-10 vindria a costar uns 10€) sense cap reducció dels   ingressos.
-       IPC.
-       S’ha de seguir una política de fidelització.


9.- El model de gestió del transport.
Controlar la gestió i corresponsabilitzar usuaris, treballadors i administració.
-     corresponsabilitat i representativitat en la presa de decisions
-     en particular, conscienciar   les AAVV que, com a usuàries, facin les seves reivindicacions i propostes.

Un servei complet d’informació als usuaris.
-       informació sobre el servei i sobre els drets de les persones usuàries.
-      que les empreses operadores incrementin i millorin la informació sobre el servei,     especialment sobre les incidències.
-       editar els horaris de les línies de ferrocarril en paper o cartó (format butxaca).
-       millorar la consulta física abans de validar els bitllets.
-       informació referent al nivell d’accessibilitat de la línia.
-       pantalles informatives: funcionament correcte i més fàcils d´interpretar.
-       wi-fi gratuït a les estacions i als vagons.
Qualitat i garanties, per guanyar la confiança de l’usuari
-       l’increment de la qualitat del servei fa que augmenti la confiança.
-       fiabilitat (puntualitat,....) dels serveis.
-       determinar per reglament unes normes de qualitat del servei.
-       manteniment adequat de les estacions.
-       combois dimensionats per atendre la demanda esperada de persones.
-       tractament àgil i acurat de les queixes i reclamacions.
-       sistema de compensació pels retards que sigui comú a totes les empreses     operadores de ferrocarril a Catalunya.


10. – El futur proper: mobilitat 4.0, nous paradigmes...

-       L’electrificació total i la digitalització estan fora de dubte.
-       Els vehicles autònoms: en evolució i transformació.
-       El vehicle compartit: encara lluny culturalment, però s´acabarà imposant.
-       L’objectiu de moltes companyies: que, en un futur, els clients  no siguin   necessàriament propietaris d’un vehicle, sinó usuaris dels seus serveis de   mobilitat.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada