MOBILITAT I TRANSPORT (V3.1)
Àrea C: EQUILIBRI
AMB LA NATURA
1.- El dret de ciutadania a la mobilitat i al
desplaçament.
El dret a la mobilitat és un dret de ciutadania.
- El ciutadà ha de tenir dret a la
llibertat de mobilitat i desplaçament.
- El dret de moure’s de les persones també comporta obligacions
- Tota persona discapacitada té
dret que se li faciliti la mobilitat i a la supressió de totes les barreres
arquitectòniques
Mobilitat a un preu assequible i de qualitat
- Superar la concepció de la persona com a simple usuària per avançar cap a la consideració de la persona com
a titular del dret a la mobilitat
- La utilització dels serveis
públics de transport constitueix un element essencial per garantir el dret
de mobilitat
- Els poders públics han de promoure polítiques de transport i de
comunicació, basades en criteris de sostenibilitat,
que fomentin la utilització del transport públic i la millora de la mobilitat
- Totes les persones tenen dret a accedir en condicions d’igualtat als serveis públics
- El conjunt d’activitats pròpies del sistema de transport públic urbà i
interurbà integrat de Catalunya té la consideració de servei d’interès general de caràcter universal
2.- Planificació coordinada de l’urbanisme i
la mobilitat
El model de país concreta la relació entre
urbanisme i mobilitat.
- Reordenació
territorial. “Barrialització” de les ciutats.
- Mínim impacte de la mobilitat
- Proximitat.
- Catalunya compacta: la Post
Car-City
3.- Un transport públic de viatgers
accessible, eficaç i eficient
Mobilitat neta, durable i sostenible
La funció social del transport públic col·lectiu:
just socialment i respectuós amb el medi ambient.
Millores imprescindibles en el transport urbà i
interurbà (especialment a l’àrea metropolitana de Barcelona)
- Acabar les infraestructures
aturades
- Potenciar la intermodalitat i
connectivitat entre tots els transports públics.
- Més transport metropolità
-
Recuperar i
potenciar el bus de proximitat.
- Apostar per la bicicleta pública
amb plantejament metropolità i integrada en el transport públic.
- Inversió necessària per fer competitiu
el transport públic
- Transversalitat
ferroviària complementària a la radialitat
- Garantir per llei una política de
mínims
4.- Un transport ferroviari de qualitat.
Marcar els Objectius a mig i a llarg termini
Definir clarament la política ferroviària de la
Generalitat
- infraestructures per viatgers.
- Integració a la UE.
- disseny, principis, serveis i
demanda.
Renovar i millorar les infraestructures i la gestió
-
Millora competitiva
-
Inversió i modernització
-
Correcte manteniment de les infraestructures
-
Endarreriments
històrics en la millora de la seguretat.
-
Qualitat del servei.
-
Interoperabilitat.
-
Model FGC.
-
El sistema elèctric
-
Prioritzar el ferrocarril convencional, amb el
manteniment i la millora d'aquesta infraestructura, davant de l'alta velocitat
Incrementar i millorar els intercanvis modals, especialment de transport
de viatgers
- Trencar la radialitat
- Catalunya en xarxa.
- Línies orbitals i transversals
- En una àrea metropolitana tan densa de
població com la de Barcelona, és complicat ordenar el trànsit de diferents
modalitats de transport
- Completar el sistema ferroviari
català,
- Barcelona/Catalunya:
estendre el ferrocarril (per exemple,
a totes les poblacions majors de 20.000 habitants)
Millorar les condicions d’accessibilitat, especialment de les persones amb discapacitat, a les xarxes de
ferrocarril (Trens, FGC i Metro)
-
Accessibilitat interior
-
Accessibilitat exterior
-
Informació sobre accessibilitat
-
Braille.
-
Mecanismes d’accessibilitat (problemes
en les rampes, megafonia...)
-
Accessibilitat total.
5.- La mobilitat i el transport per carretera
- Constituir l’Agència Catalana de Mobilitat
I- mplantar el sistema de “vinyeta” pel transport per carretera: les noves inversions viàries han d’anar a càrrec de l’ús (vinyeta).
- Reduir el transport privat: pagar
per l’ús.
- Augmentant la seguretat amb les noves
tecnologies (ITS, Sistemes Intel·ligents de Transport),
revisades periòdicament
6.- El
transport de mercaderies
- Infraestructures específiques
per mercaderies
- El Corredor Mediterrani (CM), com Eix Logístic fonamental
- Racionalitzar la utilització dels modus de transport més adequats
7.- La contaminació atmosfèrica produïda pels mitjans de transport
- vehicles no contaminants
- tecnologies i limitacions del
biogàs
- futur pròxim
8.- Política de preus i
tarifes més justa
-
Vinyeta
-
Fiscalitat progressiva
- Sistema tarifari integrat,
especialment en les àrees on no arriba el transport per ferrocarril:
-
Catalunya com un tot.
-
Simplificació: indesitjable i
innecessari que el preu sigui funció de la distància.
-
Inicialment, ampliar la tarifa integrada a tot el territori d’alta mobilitat.
-
Adaptabilitat
tarifaria al ús, amb tarifa plana: tot
el territori podria ser una zona única (en la que una T-10 vindria a costar
uns 10€) sense cap reducció dels ingressos.
-
IPC.
-
S’ha de seguir
una política de fidelització.
9.- El model de gestió del transport.
Controlar la gestió i corresponsabilitzar usuaris, treballadors i administració.
- corresponsabilitat i representativitat
en la presa de decisions
- en particular, conscienciar les AAVV que, com a usuàries, facin les
seves reivindicacions i propostes.
Un servei complet d’informació als usuaris.
- informació sobre el servei i
sobre els drets de les persones usuàries.
- que les empreses operadores
incrementin i millorin la informació sobre el servei, especialment sobre les incidències.
- editar els
horaris de les línies de ferrocarril en paper o cartó
(format butxaca).
- millorar la consulta física
abans de validar els bitllets.
- informació referent al nivell
d’accessibilitat de la línia.
- pantalles
informatives: funcionament correcte i més fàcils
d´interpretar.
- wi-fi gratuït a les estacions i als vagons.
Qualitat i garanties, per guanyar la confiança de
l’usuari
-
l’increment de la
qualitat del servei fa que augmenti
la confiança.
-
fiabilitat (puntualitat,....) dels
serveis.
-
determinar per
reglament unes normes de qualitat del
servei.
-
manteniment adequat de les estacions.
-
combois dimensionats per atendre la demanda esperada
de persones.
-
tractament àgil i
acurat de les queixes i reclamacions.
-
sistema de compensació pels retards que
sigui comú a totes les empreses operadores de ferrocarril a Catalunya.
10. – El futur
proper: mobilitat 4.0, nous paradigmes...
-
L’electrificació total i la digitalització estan fora de dubte.
-
Els vehicles autònoms: en evolució i
transformació.
-
El vehicle compartit: encara lluny
culturalment, però s´acabarà imposant.
-
L’objectiu de
moltes companyies: que, en un futur, els clients no
siguin necessàriament propietaris d’un vehicle, sinó usuaris dels seus
serveis de mobilitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada