MEDI MARÍ. SISTEMA LITORAL. (V3.1)
Àrea C: EQUILIBRI AMB LA NATURA Àmbits C.5
1.- El litoral com territori
marítim-terrestre és prioritari i decisiu.
- Creació de l'Agència Catalana del
Litoral.
- Caldrà
potenciar els ens acadèmics i
públics i augmentar-ne el nivell de col·laboració.
- Cal tenir competències plenes per gestionar els
ecosistemes marins i costaners en la seva totalitat.
- Preservació
dels fons marí, ampliant la regulació sobre l’ancoratge de
vaixells, la pràctica del submarinisme i les activitats extractives.
- Regular la qualitat de
l'aigua de mar més enllà de la composició del líquid,
sinó en tots els sistemes ecològics afectats.
- Protecció de la flora i la fauna marines.
- Aplicació
efectiva de les Directrius europees i les lleis estatals i catalanes, dotant-les dels mitjans de personal, despesa i
inversió perquè es transformin en una realitat.
- garantint la protecció del sistema d'espais naturals protegits, actuals i nous
2.- Gestió de la pesca i de les activitats
que afecten el medi marí.
- Compliment de la normativa
bàsica sobre pesca.
- La pesca sota gestió analítica
i aplicar plans de gestió amb base
científica.
- Impulsar la cogestió pesquera.
- Modernització, però no pas afavorir la
sobre-explotació pesquera.
- Afavorir el foment de la pesca sostenible,
definint una veritable Política Pesquera per a Catalunya.
3.- Lluita contra la contaminació marina
- Impulsar l'aplicació de la
regulació internacional.
- Controlar els contaminants que provenen
de la terra, que suposen el 80% de les diverses substàncies que contaminen
els mars.
- Reduir la contaminació que es produeix als ports.
Vaixells i combustibles
- Evitar o minimitzar la contaminació
per grans vaixells.
- Regulació estricta, limitant l'entrada
a la zona litoral, dels vaixells que utilitzin fuel- oil marí.
- imposar límits més estrictes al contingut de sofre dels combustibles marins, establint una Àrea de Control
d'Emissions de Sofre (Sulphur Emission Control Area, SECA).
4.- Gestió del Sistema Litoral.
Ports i infraestructures
- Cal tenir competències plenes sobre la regulació sobre ports.
- Concebre els ports com a sistema,
incrementant la formació per als
nous capítols logístics.
- cal introduir les energies renovables
i les TIC en la gestió de la
mobilitat.
- Projectes meditats:
abans de la construcció de qualsevol estructura
al litoral s'ha de fer un estudi rigorós.
Regulació sobre platges:
- S'ha de limitar i en la major part de casos evitar "actuar" més sobre les platges.
- S'ha d'estudiar la vulnerabilitat de la costa.
- Establir un Pacte de la sorra
estable.
- La sobreutilització de les
platges també té els seus límits.
Paisatge i entorn
- El paisatge litoral és una
qualitat a recuperar.
- Respectar la hidrografia de
petita escala, dels ecosistemes fluvials.
- Els itineraris a peu o en
bicicleta per recórrer el paisatge litoral són també essencials.
5.- Prevenir la sobreocupació del litoral.
Planificació.
- Llei de costes catalana.
- Frenar la sobreocupació
urbanística.
- Aprovar uns nous plans d'espais
naturals a protegir.
- Disposar d'un Banc de Crèdit Local Català.
- Estudi estratègic sobre el traçat del ferrocarril costaner.
- Definir els espais naturals
incompatibles amb el transport.
Gestió sostenible
- Sensibilitzar i integrar el sector
turístic en la gestió sostenible del litoral tal com preveu el Pla estratègic de turisme de Catalunya 2013-2016 i l'Estratègia Catalana d'Adaptació al Canvi Climàtic 2013-2020.
6.- Impulsar la recerca científica.
- La recerca marina és difícil i
cara però indispensable si es vol gestionar el litoral i l'ambient marí amb
criteris rigorosos.
- Otorgar a la gestió i la investigació marines una inversió que estigui a l'altura
- Visió Global: cal impulsar la recerca dels efectes del canvi global i climàtic sobre la
mar, en la planificació i programació de l'espai marí i
costaner.
- La recerca marina bàsica es pot traslladar
a la població mitjançant el sistema educatiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada