dilluns, 22 de juliol del 2019

CONTAMINACIÓ ATMOSFÈRICA I CANVI CLIMÀTIC (V3.1)




Àrea C: EQUILIBRI AMB LA NATURA
Àmbits C.6



1.- L’atmosfera: aturar el deteriorament de l’atmosfera a Catalunya

Regular, per llei, l’ecosistema atmosfèric i el seu ús, íntegrament, inclòs el règim sancionador.

Radiacions no naturals: mesurar, acotar i reduir les principals radiacions no naturals
-       Radioactivitat.
-       Electromagnètica.
-       Sònica
-       Lumínica
Gasos d’efecte Hivernacle (GEH): reduir imperativament les emissions de gasos, especialment els GEH, que produeixen el canvi climàtic.
-       Electrificació total.
-       Eliminar la combustió
-       Pacte Nacional per la Transició Energètica
-       Mentrestant, millora en l’eficiència energètica
-       Sistemes de transport sostenibles
-       Química: que es compleixi la legalitat ja existent
-       Industria Agro-Alimentaria
-       Regenerant i mantenint els boscos.
-       Fiscalitat: mesures de fiscalitat ambiental, taxa al carboni....
-       S’han de seguir els objectius de reducció plantejats pel 2030 en l’acord de París?.
Decreixement: triar entre una econòmica basada en renovables, però creixent; o bé decreixement, ja què sinó el resultat serà pitjor del que esperem.


2.- El canvi climàtic: mesures de governaça per controlar, pal·liar i/o aturar el Canvi Climàtic

Aplicació de la Llei de Canvi Climàtic (16/2017, 1 d’agost),

2.1- Territori i espai urbà

Planejament territorial: incorporar-hi els conceptes de canvi climàtic i la seva implementació
-       Legalitat protectora.
-       Nous instruments territorials
-       Legalitat planificadora
-       Construcció Eco
-       El concepte de smart i green cities ha de ser part del futur ambiental

2.2.- Ecosistemes terrestres: una gestió per a l’equilibri:
-       El paisatge com a valor.
-       Conservació de la biodiversitat
-       Protegir els boscos com un dels majors embornals de carboni
-       Una gestió forestal flexible i adaptada a cada espècie i zona geogràfica
-       Reduir les densitats de rebrots en boscos d’alta densitat
-       Períodes de rotació més llargs per a aconseguir un temps de residència més     gran   de l’estoc de carboni en peu
-       Augmentar el nombre de classes diamètriques (diversitat estructural alta) i     mantenir els arbres de més grandària
-      s’haurien d’afavorir les masses mixtes de coníferes i planifolis
-      També caldria evitar les rompudes
-      Noves estratègies de gestió,  dotant de més poder i atribucions allò que és local.
-      Instaurar vies de participació ciutadana
-      Comptar amb la població local, essent elements centrals el monitoratge i   l’aprenentatge

2.3.- Alimentació: controls i actuacions sobre el sector agroalimentari (agricultura, ramaderia...)
-       futura llei del sòl d’ús agrari
-       integrar edafòlegs (especialistes en l’estudi del sòl)
-       una gestió integral de l’agricultura i la ramaderia
-       desenvolupar sistemes més eficients de maneig dels residus i de reciclatge dels    nutrients
-       desenvolupar estratègies noves, o fomentar l’aplicació de les existents, que millorin
        l’eficiència de l’ús del nitrogen (mineral i orgànic) als conreus.
-       l’ús d’adobs orgànics en sòls  agrícoles
-       la gestió dels adobs nitrogenats és fonamental per a reduir la contribució de     l’agricultura al canvi climàtic
-       l’emissió de gasos nitrogenats: ajustar les dosis de N a les necessitats dels cultius
-       per a evitar les emissions de N2O i de NO cal aplicar únicament residus orgànics    o ramaders de qualitat
-       la introducció de diversitat als prats sembrats permanents
-       mantenir i/o augmentar els estocs i els embornals de carboni
-       la gestió i l’enterrament dels rostolls dels cultius poden contribuir a reforçar el     paper del sòl com a embornal de carboni i, alhora, millorar-ne la qualitat.
-      el biocarbó com a opció de mitigació dels efectes del canvi climàtic
-      combinar mesures de conreu de conservació i d’abancalaments elaborades amb
       criteris tècnics
-      Introduir i aplicar els conceptes de ramaderia de precisió.
-      Impulsar la recerca i l’aplicació de la nutrigenòmica a les espècies per a mantenir     la salut animal
-      l’agronomia i el sentit comú
-      mantenir la societat informada de les conseqüències que les actituds de consum   d’aliments tenen en el canvi climàtic.
-      crear grups de treball pluridisciplinaris
-     fomentar mètodes i sistemes com a mecanismes de mitigació i d’adaptació al canvi   climàtic, i fer-los atractius pel que fa a la rendibilitat.
-      optimitzar l’ús de l’energia


2.4.- Ecosistemes aquàtics continentals.

Ús adequat dels recursos hídrics disponibles.
-       Abordar la planificació i la gestió de l’ús de l’aigua a Catalunya d’una manera   global, no sectorial
-       Control i, si és possible, reducció de la demanda
-       Millora de l’eficiència, tant en la distribució dels recursos com en l’ús.
-       L’explotació de recursos locals, especialment subterranis
-       La regeneració d’aigües residuals
-       Els aqüífers que hi ha en àrees urbanes s’han de considerar «recursos de     proximitat»
-       Sistemes hidrogeològics profunds:  més costosos d’explotar, però capaços de     proporcionar volums addicionals d’aigua-
-      Gestió eficient de l’aigua en l’agricultura que augmentin tant com sigui possible     l’eficiència (kg aliments produïts/m3 d’aigua utilitzats)
-      Potenciar la R+D+I de la gestió eficient de l’aigua agrícola,
-      Monitoratge més precís dels ecosistemes aquàtics continentals
-      Preservar especialment les capçaleres dels rius
-      Llacunes temporànies d’interior:  evitar possibles modificacions justificades per   les necessitats creixents d’aigua
-      Estratègies per tal d’evitar la proliferació d’espècies invasores
-      Planificació curosa del territori, que preservés els sistemes sensibles


2.5.- El sistema litoral.

Protegir els ecosistemes marins i costaners
-      establir reserves o àrees de protecció marina amb regulacions específiques sobre   la pesca i les activitats recreatives
-      reparar els ecosistemes que ja han patit afectacions.
-      revertir la tendència actual de disminució de les praderies marines
-      plans de gestió dels recursos naturals i d’ús del mar, platges i zones costaneres   adaptats a les noves condicions que es projecten per al futur
-      reduir altres afectacions més locals derivades de les activitats humanes
-      xarxa d’observatoris marins
-      ecosistemes costaners: recuperar la capacitat d’esponjament
-      pla d’observació de la costa a llarg termini
-      començar les actuacions uns quants anys abans
-      canvi de paradigma en la gestió de la pesca: passar de gestionar estocs a   gestionar ecosistemes.
-      estratègia en la pesca costanera: mesures d’adaptació, basades en el   coneixement de les relacions entre espècies i hàbitats
-      protegir la sostenibilitat dels ecosistemes marins


2.6.- Turisme.

Millorar el nivell d’implementació de l’ecocertificació del sector turístic
-     que el sector turístic català subscrigui programes i s’integri en xarxes internacionals sobre energia sostenible i turisme
-     relacionar l’impacte del turisme amb la reducció d’emissions
Turisme litoral
-     turisme de sol i platja: en general, els calendaris d’aprofitament real de les platges del litoral català (establerts pels ajuntaments) no s’adeqüen als calendaris d’aprofitament potencial que determinen les característiques atmosfèriques i el comportament dels turistes
-     una gestió més integrada del litoral: incorporar nous paràmetres en els plans d’ordenació de les platges
-     eliminar els impactes que generen tant la regeneració de les platges com el mateix garbellament de sorres durant la neteja.
-     per a aconseguir una gestió integrada per a tot el litoral català, convindria que un ens supramunicipal establís quines són les estratègies a seguir més idònies per a cada casuística
-     així, les mesures reiteradament insuficients haurien de ser substituïdes per d’altres potser menys usuals però més eficients, com potenciar les praderies de posidònia oceànica i/o els espigons trencaonades submergits,
-     augmentar la disponibilitat d’aigua per a la població actual i futura del litoral: dessalinització, reutilització, recuperació d’aqüífers...
-     la diversificació de l’oferta turística en el litoral ha d’anar acompanyada d’un procés paral·lel de diversificació de la demanda turística
-     major implicació de l’Administració pública
Turisme de muntanya
-     turisme de neu: cal plantejar-se la possibilitat de tancar algunes estacions, sobretot si són a la mateixa comarca
-     convindria millorar el rendiment dels dominis esquiables ja existents
-     transformació d’estacions d’esquí en estacions de muntanya i també en veritables   espais d’oci,
-     Obrir un debat social i territorial a les comarques dels Pirineus amb la discussió de   propostes i alternatives per a un futur no centrat exclusivament en l’esquí.


2.7.- Residus.

Una correcte i innovadora gestió sobre el sector de residus
-     concentrar esforços en la recuperació de biogàs a les plantes de TMB i de digestió anaeròbica i als abocadors
-     el procés d’eliminació dels abocaments de les activitats econòmiques i socials només pot tenir èxit si s’interioritza una visió cíclica
-     el flux de residus que més millores pot aportar els propers anys és el dels residus d’origen ramader.
-     en general, com més cops es reutilitzi un material abans d’esdevenir residu, més impacte ambiental evitarem
-     continuar millorant  la qualitat de la FORM recollida
-     gestió dels residus en relació al context de reducció d’emissions, pensant en   l’horitzó del 2050


2.8.- Energia

Canviar el mix energètic actual i afavorir la participació decidida de les energies renovables en la producció d’energia
-     impuls a la recerca sobre energies renovables i emmagatzematge d’energia, necessaris per a les xarxes intel·ligents
-     canvi de paradigma: impuls a l’energia eòlica i a la fotovoltaica
-     impulsar solucions com ara la gasificació en una refineria de biomassa
Un ampli debat sobre els grans temes de l’energia
-     estalviar energia millorant l’eficiència dels processos en general.
-     en particular, en l’edificació hi ha un gran potencial de millora
-     passar de la gestió actual de l’oferta a la gestió de la demanda.
-     estimular la inversió privada, tant de les empreses actuals del sector com d’una nova indústria de l’energia
-     mesures concretes, amb la participació de tots els sectors implicats, començant per aquelles que poden tenir un efecte exemplar més clar
-     debat serè de què cal fer quan s’acabin les autoritzacions actuals de funcionament de les centrals nuclears.
-     Catalunya hauria de tenir un paper actiu en la cerca de noves solucions energètiques tant en la producció com en la distribució i l’ús.
-     Europa lidera el projecte ITER per a l’aprofitament de l’energia de fusió: s’hauria d’aprofitar per a tractar de tenir un lloc com a país



2.9.- Transport i mobilitat

-      potenciar l’ús de vehicles i de tecnologies més respectuoses amb el medi ambient
-      una oferta de serveis de TPC d’autobús: integrada en l’àmbit interurbà i urbà, amb   una planificació real de punts d’aparcament d’enllaç...
-      manteniment dels serveis de TPC ferroviaris:  amb una millora especial de la     fiabilitat del servei i de la puntualitat
-      bonificació dels peatges per a vehicles elèctrics i d’alta ocupació
-      aplicació de l’eurovinyeta per a mercaderies per carretera, per motius ambientals   a curt termini
-      proves pilot d’electrificació de carrils lents per a camions elèctrics als corredors
      logístics principals
-      incentiu econòmic per a la substitució de la flota vehicular per vehicles amb motor   tèrmic d’etiqueta ambiental superior
-      restricció i regulació de l’accés dels vehicles amb més impacte (amb prohibició i/o pagament de tarifa), a l’àmbit metropolità i urbà
-      gestió ambiental de l’accés a les ciutats principals
-      infraestructura segura per a mitjans de transport no motoritzats dins dels     municipis
-      prioritat de pas del transport públic de superfície, per a fer-lo més competitiu respecte del vehicle privat
-      potenciació de la motocicleta elèctrica, mitjançant ajudes públiques per a la substitució de les motocicletes de motor tèrmic
-      potenciar l’ús d’altres fonts d’energia (com ara el gas i l’electricitat) per part dels  
      vaixells atracats al port
-      substitució dels vehicles auxiliars amb motor tèrmic per vehicles elèctrics en     aeroports i ports.
-      millora de la qualitat i del procés de refinament del combustible utilitzat pels   vaixells.
-      Debat sobre el transport de mercaderies, i relacionar-ho amb autoconsum i   consum de proximitat.
-      Creixement i inversió d’infraestructures en un context de reducció d’emissions i de   protecció dels embornals


2.10.- Indústria.

-     programa per a la productivitat dels recursos a la indústria
-     servei especialitzat per a la promoció de la productivitat dels recursos a la indústria
-     comptabilitat, un àmbit clau: mesurar amb més detall i precisió allò que es vol gestionar i aportar informació bàsica a la indústria, especialment a la petita i a la mitjana
-     difusió: dirigida especialment a les PIME
-     Impulsar la producció d’energia distribuïda i de l’autoconsum elèctric., especialment amb processos de cogeneració a partir de biomassa i residus no reciclables.
-     debat sobre el futur de la indústria a Catalunya en un context de transició energètica


2.11.- Salut
                                                                                                       
Els efectes negatius del canvi climàtic sobre la salut
-     mesurament diari de contaminants atmosfèrics procedents d’una manera directa del trànsit rodat
-     reforçar el Pla d’Actuació per a la Millora de la Qualitat de l’Aire
-     impulsart l’ús del transport actiu, especialment a les grans ciutats (com ara Barcelona), per tal de reduir les emissions
-     augmentar els espais de verd urbà a les ciutats
-     polítiques per a l’eficiència energètica dels edificis


2.12.- Riscos meteorològics

L’impacte del canvi climàtic en els riscos meteorològics
-     l’establiment de comissions interdepartamentals per a la reducció del risc que assegurin la coordinació intersectorial
-     intensificar l’ús de les eines d’observació de la Terra, en particular la interferometria radar i la fotogrametria digital
Allaus
-     avançar en el coneixement i l’evolució del fenomen, mitjançant el manteniment i la potenciació del monitoratge
-     avançar en la formació dels col·lectius exposats al risc d’allaus
Sequeres
-     mecanismes de governança i gestió de l’aigua per a evitar conflictes causats per sequeres més freqüents i intenses
-     millorar el coneixement que tenim de les sequeres
-     nous estudis que tinguin la sequera com a objecte central


2.13.- Administració pública

Eines de gestió política en la lluita contra el canvi climàtic
-     La llei catalana de canvi climàtic aprovada pel Parlament es un instrument molt important
-     El Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses pel Clima i l’Energia és una bona eina
-     foment de la participació ciutadana
-     augmentar la relació de la Generalitat amb els ajuntaments
-     aplicar els tractats internacionals de canvi climàtic


2.14.- Educar

Augmentar i millorar les capacitats i els processos de comunicació
-     Adaptar la informació científica climàtica perquè pugui ser útil
-     Donar suport als espais oberts de diàleg i a les xarxes de comunicació permanents
-     Reformular i modificar el llenguatge científic que actualment s’utilitza en la comunicació pública del canvi climàtic.
-     Millorar i donar suport a la professionalització de les persones que intervenen en la comunicació del canvi climàtic.
-    Mesures a prendre per part del govern de Catalunya per conscienciar a la població de la necessitat de canviar comportaments contaminants altament arrelats en la consciencia col·lectiva.


2.15.- Recerca

Cuidar, mantenir i fer créixer la recerca sobre canvi climàtic
-      Participar i sobretot liderar el màxim nombre de projectes i iniciatives europees
-      Aplicar el màxim rigor a qualsevol procés de selecció de personal investigador,     sigui del nivell que sigui.
-      La reorganització de les institucions de recerca és un fenomen «natural» en sistemes madurs i complexos.
-     Per a fer això és imprescindible atraure l’atenció del sector privat, perquè s’impliqui en el cofinançament dels efectes i la mitigació del canvi climàtic
-     Estendre la divulgació científica, especialment als resultats de la recerca del sector privat en aquesta matèria,
-     Crear un centre de recerca especialitzat en totes les diferents implicacions del canvi climàtic, referent al món.


2.16.- Sector públic

Des del mon local
-       participació en la planificació de les polítiques climàtiques.
-       creació d’oficines municipals/comarcals de transició energètica.
-       integrar en la planificació local la mitigació i l’adaptació al canvi climàtic
-       els plans municipals de lluita contra el CC es poden finançar a través del Fons     Climàtic
-       municipis turístics: avaluació específica dels serveis bàsics municipals front     fenòmens extrems.
-       Els plans municipals de lluita contra el CC es poden finançar a través del Fons   Climàtic.
El Govern s’ha de comprometre en la Planificació
-     Declarar com a obres d’interès públic determinades infraestructures d'energies renovables (Govern a proposta del Departament competent en energia).
-     Compensacions per als territoris que les acullen i els que en poden resultar afectats.
-     Avaluació ambiental de plans, programes i projectes (emissions GEH,  anàlisi de vulnerabilitat al canvi climàtic...), amb un reglament per establir metodologies.
-     Simplificació de la tramitació administrativa i d'incentius fiscals a les actuacions privades per a combatre el canvi climàtic
-     Impulsar/facilitar l’accés al finançament (via ICF) per a contribuir al desenvolupament de projectes que donin compliment a la Llei CC, com a complement del sector financer privat.
Normes de nivell internacional
-       Compromís amb les cimeres ONU i els debats UE
-       Xarxes de col·laboració entre territoris
-       Suport al mon local
-       Contribuir als objectius de l’ONU en matèria de cooperació al desenvolupament
-       Projectes de cooperació amb RVD: vetllar per no incrementar la vulnerabilitat     davant el CC i contribuir a un desenvolupament sostenible i neutre en emissions de   GEH.
Emissions GEH vehicles
-       Llei 5/2017 “d´acompanyament del pressupost 2017”
-       Entrada en vigor el 2018 (amb un període transitori 2018 i 2019)
-       Turismes: emissions nominals [ > 95 gCO2/km – 200 gCO2/km] ; tipus impositiu     [0,70 – 1,40 € / gCO2 /km]
-       Vehicles comercials lleugers: emissions nominals [ < 140 gCO2/km ] [ > 140   gCO2/km] ; tipus impositiu [0,00 € /gCO2 /km] [0,70 € / gCO2 /km].
-       Motos (aplicació 2019): emissions nominals [ >75 gCO2/km - 140 gCO2/km] ; tipus    impositiu [0,70 – 1,20 € / gCO2 /km]
-       Exempcions:  seguretat / salut / diplomàcia / persones amb mobilitat reduïda.
-       Bonificacions: vehicles històrics (100%).

Emissions GEH activitats econòmiques
-       Entrada en vigor 2019
-       Instal·lacions subjectes a EU ETS
-       Activitats identificades al  Annex I.1. Llei 20/2009: tipus impositiu [10 € / tCO2 fins 30 € / tCO2 ( any 2025)]
-       Emissions NO x vaixells: entrada en vigor 2019; a desenvolupar.
-       Emissions NO x dels vaixells durant l’estada al port: tipus impositiu: 1.000 € / tNOx
-       Eliminació de bonificacions i devolucions al consum de recursos energètics     d’origen fòssil i derivats (excepte maquinari del sector primari): 36 M€ (2015).   Secretaria Tècnica del Consejo Superior para la Dirección y Coordinación de la   Gestión Tributaria, relatives a les devolucions de gasoil professional). Es una     contradicció total.

Fons Climàtic
-       finançat amb:
Fiscalitat específica.
- 50% Impost emissions GEH cotxes, vehicles comercials lleugers, motos (Recaptació total estimada 2020: 95 M€ -110M€)
- 100% Impost GEH activitats econòmiques.
- Pressupostos del Govern de la Generalitat.
- Subhasta del EU ETS (supeditat a acord previ amb l’Estat espanyol) Estimació 10€/tCO2eq: 80 M€ - 90 M€

-       objectius:
       Promoció energies renovables
       Descentralització xarxes
       Autoconsum energètic
       Habitatges energèticament eficients
       Mobilitat sostenible
       Estalvi d’aigua
       Conservació de la biodiversitat
       Reducció impactes sobre la salut
       Protecció contra fenòmens climàtics extrems
       Equipaments més eficients
       Modificació processos productius (reducció GEH)
       Gestió forestal sostenible
       Recerca climàtica i innovació
       Educació i sensibilització
       Reducció emissions GEH sector agrari
       Adaptació sectors econòmics i sistemes naturals.

-       gestió i direcció: Comissió Interdepartamental de Canvi Climàtic.

Fons Verd per la Conservació natural del patrimoni i la biodiversitat
-       finançat amb 50% Impost emissions GEH cotxes, vehicles comercials lleugers,     motos
Fons Protecció ambients atmosfèric
-       finançat amb 100% Impost emissions NOx als vaixells.
Altres accions de governança que en aquests moments es contemplen per actuar sobre el canvi climàtic en diferents àmbits:
-       garantia d'accés als recursos bàsics d‘energia i aigua: consum mínim vital.
-       projecte de llei de prevenció de residus i d’us eficient dels recursos.
-       projecte de llei de foment de l’agricultura i la ramaderia sostenibles.
-       rojecte de llei de biodiversitat, patrimoni natural i connectivitat biològica.
-       desenvolupament d’estratègies específiques en matèria d’energia.
-       sol·licitud de permís per a instal·lar punts de recarrega per a VE i accés públic a   l’ús d’aquests punts.
-       edificis de consum gaire bé nul (nous i grans rehabilitacions): a partir de   1.01.2018 pels públics i 1.01.2020 pels privats les llicencies municipals d´obra han     d’incloure un disseny compatible amb aquest objectiu.
























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada