Àrea C: EQUILIBRI AMB LA NATURA
Àmbits
C.6
1.- L’atmosfera: aturar el deteriorament de
l’atmosfera a Catalunya
Regular, per llei, l’ecosistema atmosfèric i el
seu ús, íntegrament, inclòs el règim sancionador.
Radiacions
no naturals: mesurar,
acotar i reduir les principals radiacions no naturals
-
Radioactivitat.
-
Electromagnètica.
-
Sònica
-
Lumínica
Gasos d’efecte Hivernacle (GEH): reduir imperativament les emissions de gasos, especialment els GEH,
que produeixen el canvi climàtic.
-
Electrificació total.
-
Eliminar la combustió
-
Pacte Nacional
per la Transició Energètica
-
Mentrestant, millora
en l’eficiència energètica
-
Sistemes de transport sostenibles
-
Química: que es compleixi la
legalitat ja existent
-
Industria Agro-Alimentaria
-
Regenerant i
mantenint els boscos.
-
Fiscalitat: mesures de fiscalitat
ambiental, taxa al carboni....
-
S’han de seguir
els objectius de reducció plantejats pel 2030 en l’acord de París?.
Decreixement: triar entre una econòmica basada en renovables, però creixent; o bé decreixement,
ja què sinó el resultat serà pitjor del que esperem.
2.- El canvi climàtic: mesures de governaça
per controlar, pal·liar i/o aturar el Canvi Climàtic
Aplicació de la Llei de Canvi Climàtic (16/2017, 1 d’agost),
2.1- Territori i espai urbà
Planejament territorial: incorporar-hi els conceptes de canvi climàtic i la seva implementació
-
Legalitat protectora.
-
Nous instruments territorials
-
Legalitat planificadora
-
Construcció Eco
-
El concepte de smart i green cities ha de ser part
del futur ambiental
2.2.- Ecosistemes terrestres: una gestió per a l’equilibri:
-
El paisatge com a valor.
-
Conservació de la biodiversitat
-
Protegir els boscos com un dels majors embornals de
carboni
-
Una gestió forestal flexible i adaptada a
cada espècie i zona geogràfica
-
Reduir les
densitats de rebrots en boscos d’alta densitat
-
Períodes de rotació més llargs per a aconseguir un
temps de residència més gran de l’estoc de carboni en peu
-
Augmentar el
nombre de classes diamètriques
(diversitat estructural alta) i mantenir els arbres de més grandària
- s’haurien
d’afavorir les masses mixtes de
coníferes i planifolis
- També caldria
evitar les rompudes
- Noves estratègies de gestió, dotant de més poder i atribucions allò que és
local.
- Instaurar vies de
participació ciutadana
- Comptar amb la
població local, essent elements centrals el monitoratge i l’aprenentatge
2.3.- Alimentació: controls i actuacions sobre el sector agroalimentari (agricultura,
ramaderia...)
- futura llei del sòl d’ús agrari
- integrar edafòlegs
(especialistes en l’estudi del sòl)
- una gestió integral de
l’agricultura i la ramaderia
- desenvolupar sistemes més eficients de maneig dels residus i de reciclatge dels nutrients
- desenvolupar estratègies noves, o fomentar l’aplicació de les existents,
que millorin
l’eficiència de l’ús del
nitrogen (mineral i orgànic) als conreus.
- l’ús d’adobs orgànics en
sòls agrícoles
- la gestió dels adobs nitrogenats
és fonamental per a reduir la contribució de l’agricultura al canvi climàtic
- l’emissió de gasos nitrogenats:
ajustar les dosis de N a les necessitats dels cultius
- per a evitar les emissions de N2O i de NO cal aplicar únicament residus orgànics o ramaders de qualitat
- la introducció de diversitat als
prats sembrats permanents
- mantenir i/o augmentar els estocs i els embornals de carboni
-
la gestió i
l’enterrament dels rostolls dels
cultius poden contribuir a reforçar el paper del sòl com a embornal de carboni
i, alhora, millorar-ne la qualitat.
- el biocarbó com a opció de
mitigació dels efectes del canvi climàtic
- combinar mesures de conreu de
conservació i d’abancalaments
elaborades amb
criteris tècnics
- Introduir i aplicar els conceptes de ramaderia de precisió.
- Impulsar la recerca i l’aplicació de la nutrigenòmica a les espècies per a mantenir la salut animal
- l’agronomia i el sentit comú
- mantenir la societat informada de
les conseqüències que les actituds de consum d’aliments tenen en el canvi
climàtic.
- crear grups de treball
pluridisciplinaris
- fomentar mètodes i sistemes com a mecanismes de mitigació i d’adaptació
al canvi climàtic, i fer-los atractius pel que fa a la rendibilitat.
- optimitzar l’ús de l’energia
2.4.- Ecosistemes aquàtics continentals.
Ús adequat dels recursos hídrics disponibles.
- Abordar la planificació i la gestió de l’ús de l’aigua a Catalunya d’una
manera global, no sectorial
-
Control i, si és
possible, reducció de la demanda
-
Millora de l’eficiència, tant en la distribució dels
recursos com en l’ús.
-
L’explotació de recursos locals, especialment
subterranis
-
La regeneració d’aigües residuals
-
Els aqüífers que hi ha en àrees urbanes
s’han de considerar «recursos de proximitat»
- Sistemes hidrogeològics profunds:
més costosos d’explotar, però capaços de proporcionar volums addicionals d’aigua-
- Gestió eficient de l’aigua en l’agricultura
que augmentin tant com sigui possible l’eficiència (kg aliments produïts/m3
d’aigua utilitzats)
- Potenciar la R+D+I de la
gestió eficient de l’aigua agrícola,
- Monitoratge més precís dels ecosistemes
aquàtics continentals
- Preservar especialment les capçaleres
dels rius
- Llacunes
temporànies d’interior:
evitar possibles modificacions justificades per les necessitats creixents
d’aigua
- Estratègies per tal d’evitar la proliferació d’espècies invasores
- Planificació curosa del territori, que preservés els sistemes sensibles
2.5.- El sistema litoral.
Protegir els ecosistemes marins i costaners
- establir reserves
o àrees de protecció marina amb
regulacions específiques sobre la pesca i les activitats recreatives
- reparar els ecosistemes que ja han
patit afectacions.
- revertir la
tendència actual de disminució de les praderies
marines
- plans de gestió dels recursos
naturals i d’ús del mar, platges i zones costaneres adaptats a les noves
condicions que es projecten per al futur
- reduir altres
afectacions més locals derivades de les activitats
humanes
- xarxa d’observatoris marins
- ecosistemes costaners: recuperar la
capacitat d’esponjament
- pla d’observació de la costa a llarg termini
- començar les actuacions
uns quants anys abans
- canvi de
paradigma en la gestió de la pesca:
passar de gestionar estocs a gestionar ecosistemes.
- estratègia en la pesca costanera: mesures d’adaptació,
basades en el coneixement de les relacions entre espècies i hàbitats
- protegir la sostenibilitat
dels ecosistemes marins
2.6.- Turisme.
Millorar el nivell d’implementació de
l’ecocertificació del sector turístic
- que el sector
turístic català subscrigui programes i s’integri en xarxes internacionals sobre
energia sostenible i turisme
- relacionar
l’impacte del turisme amb la reducció
d’emissions
Turisme litoral
- turisme de sol i platja: en general, els
calendaris d’aprofitament real de les platges del litoral català (establerts
pels ajuntaments) no s’adeqüen als calendaris d’aprofitament potencial que
determinen les característiques atmosfèriques i el comportament dels turistes
- una gestió més integrada del litoral: incorporar nous
paràmetres en els plans d’ordenació de
les platges
- eliminar els impactes que generen tant
la regeneració de les platges com el mateix garbellament de sorres durant la
neteja.
- per a aconseguir una gestió integrada per a tot el litoral català,
convindria que un ens supramunicipal
establís quines són les estratègies a seguir més idònies per a cada casuística
- així, les mesures
reiteradament insuficients haurien de ser substituïdes per d’altres potser menys usuals però més eficients, com potenciar
les praderies de posidònia oceànica i/o els espigons trencaonades submergits,
- augmentar la disponibilitat d’aigua per a la
població actual i futura del litoral: dessalinització, reutilització,
recuperació d’aqüífers...
- la diversificació
de l’oferta turística en el litoral ha d’anar acompanyada d’un procés paral·lel
de diversificació de la demanda
turística
- major implicació
de l’Administració pública
Turisme de muntanya
- turisme de neu: cal
plantejar-se la possibilitat de tancar algunes estacions, sobretot si són a la
mateixa comarca
- convindria
millorar el rendiment dels dominis
esquiables ja existents
- transformació d’estacions d’esquí en estacions de muntanya i també en
veritables espais d’oci,
- Obrir un debat
social i territorial a les comarques dels Pirineus amb la discussió de propostes i alternatives per a un futur no
centrat exclusivament en l’esquí.
2.7.- Residus.
Una correcte i innovadora gestió sobre el sector
de residus
- concentrar
esforços en la recuperació de biogàs
a les plantes de TMB i de digestió anaeròbica i als abocadors
- el procés
d’eliminació dels abocaments de les activitats econòmiques i socials només pot
tenir èxit si s’interioritza una visió
cíclica
- el flux de
residus que més millores pot aportar els propers anys és el dels residus d’origen ramader.
- en general, com
més cops es reutilitzi un material
abans d’esdevenir residu, més impacte ambiental evitarem
- continuar millorant
la qualitat de la FORM recollida
- gestió dels
residus en relació al context de reducció
d’emissions, pensant en l’horitzó del 2050
2.8.- Energia
Canviar el mix energètic actual i afavorir la
participació decidida de les energies renovables en la producció d’energia
- impuls a la recerca
sobre energies renovables i emmagatzematge
d’energia, necessaris per a les xarxes intel·ligents
- canvi de
paradigma: impuls a l’energia eòlica
i a la fotovoltaica
- impulsar
solucions com ara la gasificació en una refineria de biomassa
Un ampli debat sobre els grans temes de
l’energia
- estalviar energia
millorant l’eficiència dels processos
en general.
- en particular, en
l’edificació hi ha un gran potencial
de millora
- passar de la
gestió actual de l’oferta a la gestió de
la demanda.
- estimular la
inversió privada, tant de les empreses actuals del sector com d’una nova indústria de l’energia
- mesures concretes,
amb la participació de tots els sectors implicats, començant per aquelles que
poden tenir un efecte exemplar més
clar
- debat serè de què
cal fer quan s’acabin les autoritzacions actuals de funcionament de les centrals nuclears.
- Catalunya hauria
de tenir un paper actiu en la cerca de noves
solucions energètiques tant en la producció com en la distribució i l’ús.
- Europa lidera el
projecte ITER per a l’aprofitament de l’energia
de fusió: s’hauria d’aprofitar per a tractar de tenir un lloc com a país
2.9.- Transport i mobilitat
- potenciar l’ús de
vehicles i de tecnologies més respectuoses amb el medi ambient
- una oferta de
serveis de TPC d’autobús: integrada
en l’àmbit interurbà i urbà, amb una planificació real de punts d’aparcament
d’enllaç...
- manteniment dels
serveis de TPC ferroviaris: amb una millora especial de la fiabilitat del
servei i de la puntualitat
- bonificació dels peatges per a vehicles
elèctrics i d’alta ocupació
- aplicació de l’eurovinyeta per a mercaderies per
carretera, per motius ambientals a curt termini
- proves pilot
d’electrificació de carrils lents per a
camions elèctrics als corredors
logístics principals
- incentiu econòmic
per a la substitució de la flota vehicular per vehicles amb motor tèrmic d’etiqueta ambiental superior
- restricció i regulació de l’accés dels vehicles amb més impacte (amb prohibició i/o pagament de tarifa),
a l’àmbit metropolità i urbà
- gestió ambiental
de l’accés a les ciutats principals
- infraestructura
segura per a mitjans de transport no
motoritzats dins dels municipis
- prioritat de pas del transport públic de superfície, per a
fer-lo més competitiu respecte del vehicle privat
- potenciació de la
motocicleta elèctrica, mitjançant
ajudes públiques per a la substitució de les motocicletes de motor tèrmic
- potenciar l’ús
d’altres fonts d’energia (com ara el gas i l’electricitat) per part dels
vaixells atracats al port
- substitució dels vehicles auxiliars amb motor tèrmic per vehicles elèctrics en aeroports i ports.
- millora de la
qualitat i del procés de refinament del
combustible utilitzat pels vaixells.
- Debat sobre el transport de mercaderies, i
relacionar-ho amb autoconsum i consum de proximitat.
- Creixement i
inversió d’infraestructures en un
context de reducció d’emissions i de protecció dels embornals
2.10.- Indústria.
- programa per a la productivitat dels recursos a la indústria
- servei especialitzat per a la
promoció de la productivitat dels recursos a la indústria
- comptabilitat, un àmbit clau: mesurar
amb més detall i precisió allò que es vol gestionar i aportar informació bàsica
a la indústria, especialment a la petita i a la mitjana
- difusió: dirigida especialment a les
PIME
- Impulsar la
producció d’energia distribuïda i de
l’autoconsum elèctric., especialment
amb processos de cogeneració a partir de biomassa i residus no reciclables.
- debat sobre el futur de la indústria a Catalunya en
un context de transició energètica
2.11.- Salut
Els efectes negatius del canvi climàtic sobre la
salut
- mesurament diari
de contaminants atmosfèrics procedents d’una manera directa del trànsit rodat
- reforçar el Pla
d’Actuació per a la Millora de la Qualitat
de l’Aire
- impulsart l’ús
del transport actiu, especialment a
les grans ciutats (com ara Barcelona), per tal de reduir les emissions
- augmentar els
espais de verd urbà a les ciutats
- polítiques per a
l’eficiència energètica dels edificis
2.12.- Riscos meteorològics
L’impacte del canvi climàtic en els riscos
meteorològics
- l’establiment de
comissions interdepartamentals per a la reducció del risc que assegurin la coordinació intersectorial
- intensificar l’ús
de les eines d’observació de la
Terra, en particular la interferometria radar i la fotogrametria digital
Allaus
- avançar en el
coneixement i l’evolució del fenomen, mitjançant el manteniment i la
potenciació del monitoratge
- avançar en la formació dels col·lectius exposats al
risc d’allaus
Sequeres
- mecanismes de governança i gestió de l’aigua per a
evitar conflictes causats per sequeres més freqüents i intenses
- millorar el coneixement que tenim de les sequeres
- nous estudis que tinguin la sequera com a
objecte central
2.13.- Administració pública
Eines de gestió política en la lluita contra el
canvi climàtic
- La llei catalana de canvi climàtic
aprovada pel Parlament es un instrument molt important
- El Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses pel
Clima i l’Energia és una bona eina
- foment de la participació ciutadana
- augmentar la
relació de la Generalitat amb els
ajuntaments
- aplicar els tractats internacionals de canvi
climàtic
2.14.- Educar
Augmentar i millorar les capacitats i els
processos de comunicació
- Adaptar la informació científica climàtica perquè
pugui ser útil
- Donar suport als
espais oberts de diàleg i a les
xarxes de comunicació permanents
- Reformular i
modificar el llenguatge científic
que actualment s’utilitza en la comunicació pública del canvi climàtic.
- Millorar i donar suport a la professionalització
de les persones que intervenen en la comunicació del canvi climàtic.
- Mesures a prendre
per part del govern de Catalunya per conscienciar a la població de la
necessitat de canviar comportaments
contaminants altament arrelats en la consciencia col·lectiva.
2.15.- Recerca
Cuidar, mantenir i fer créixer la recerca sobre
canvi climàtic
- Participar i
sobretot liderar el màxim nombre de projectes i iniciatives europees
- Aplicar el màxim
rigor a qualsevol procés de selecció de
personal investigador, sigui del nivell que sigui.
- La reorganització
de les institucions de recerca és un
fenomen «natural» en sistemes madurs i complexos.
- Per a fer això és
imprescindible atraure l’atenció del sector
privat, perquè s’impliqui en el cofinançament dels efectes i la mitigació
del canvi climàtic
- Estendre la divulgació científica, especialment als
resultats de la recerca del sector privat en aquesta matèria,
- Crear un centre de recerca especialitzat en
totes les diferents implicacions del canvi climàtic, referent al món.
2.16.- Sector públic
Des del mon local
-
participació en
la planificació de les polítiques
climàtiques.
-
creació
d’oficines municipals/comarcals de transició
energètica.
-
integrar en la planificació local la mitigació i
l’adaptació al canvi climàtic
-
els plans
municipals de lluita contra el CC es poden
finançar a través del Fons Climàtic
-
municipis turístics: avaluació
específica dels serveis bàsics municipals front fenòmens extrems.
-
Els plans
municipals de lluita contra el CC es poden finançar a través del Fons Climàtic.
El Govern s’ha de comprometre en la Planificació
- Declarar com a
obres d’interès públic determinades
infraestructures d'energies renovables (Govern a proposta del Departament
competent en energia).
- Compensacions per als territoris que les acullen i els que en poden resultar afectats.
- Avaluació ambiental de plans,
programes i projectes (emissions GEH, anàlisi de vulnerabilitat al canvi climàtic...),
amb un reglament per establir metodologies.
- Simplificació de
la tramitació administrativa i d'incentius fiscals a les actuacions privades per a combatre el canvi climàtic
- Impulsar/facilitar
l’accés al finançament (via ICF) per
a contribuir al desenvolupament de projectes que donin compliment a la Llei CC,
com a complement del sector financer privat.
Normes de nivell internacional
-
Compromís amb les
cimeres ONU i els debats UE
-
Xarxes de col·laboració entre territoris
-
Suport al mon local
-
Contribuir als
objectius de l’ONU en matèria de
cooperació al desenvolupament
-
Projectes de cooperació amb RVD: vetllar per no
incrementar la vulnerabilitat davant el CC i contribuir a un desenvolupament
sostenible i neutre en emissions de GEH.
-
Llei 5/2017 “d´acompanyament del
pressupost 2017”
-
Entrada en vigor
el 2018 (amb un període transitori
2018 i 2019)
-
Turismes: emissions nominals [ >
95 gCO2/km – 200 gCO2/km] ; tipus impositiu [0,70 – 1,40
€ / gCO2 /km]
-
Vehicles comercials lleugers: emissions
nominals [ < 140 gCO2/km ] [ > 140 gCO2/km] ; tipus
impositiu [0,00 € /gCO2 /km] [0,70 € / gCO2 /km].
-
Motos (aplicació 2019): emissions nominals [ >75
gCO2/km - 140 gCO2/km] ; tipus impositiu [0,70 – 1,20 € /
gCO2 /km]
-
Exempcions: seguretat / salut / diplomàcia / persones amb
mobilitat reduïda.
-
Bonificacions: vehicles
històrics (100%).
Emissions GEH activitats econòmiques
-
Entrada en vigor 2019
-
Instal·lacions subjectes a EU
ETS
-
Activitats identificades al Annex I.1. Llei 20/2009: tipus impositiu [10
€ / tCO2 fins 30 € / tCO2 ( any 2025)]
-
Emissions NO x vaixells: entrada en vigor 2019; a desenvolupar.
-
Emissions NO x
dels vaixells durant l’estada al port:
tipus impositiu: 1.000 € / tNOx
-
Eliminació de
bonificacions i devolucions al consum de recursos energètics d’origen fòssil i derivats (excepte
maquinari del sector primari): 36 M€ (2015). Secretaria
Tècnica del Consejo Superior para la Dirección y Coordinación de la Gestión Tributaria, relatives a
les devolucions de gasoil professional). Es una contradicció total.
Fons Climàtic
-
finançat amb:
- Fiscalitat
específica.
- 50% Impost emissions
GEH cotxes, vehicles comercials lleugers, motos (Recaptació total estimada
2020: 95 M€ -110M€)
- 100% Impost GEH
activitats econòmiques.
- Pressupostos del
Govern de la Generalitat.
- Subhasta del EU
ETS (supeditat a acord previ amb l’Estat espanyol) Estimació 10€/tCO2eq:
80 M€ - 90 M€
-
objectius:
▪
Promoció energies
renovables
▪
Descentralització
xarxes
▪
Autoconsum
energètic
▪
Habitatges
energèticament eficients
▪
Mobilitat
sostenible
▪
Estalvi d’aigua
▪
Conservació de la
biodiversitat
▪
Reducció impactes
sobre la salut
▪
Protecció contra
fenòmens climàtics extrems
▪
Equipaments més
eficients
▪
Modificació
processos productius (reducció GEH)
▪
Gestió forestal
sostenible
▪
Recerca climàtica
i innovació
▪
Educació i
sensibilització
▪
Reducció
emissions GEH sector agrari
▪
Adaptació sectors
econòmics i sistemes naturals.
-
gestió i direcció: Comissió
Interdepartamental de Canvi Climàtic.
Fons Verd per la Conservació natural del
patrimoni i la biodiversitat
-
finançat amb 50%
Impost emissions GEH cotxes, vehicles comercials lleugers, motos
Fons Protecció
ambients atmosfèric
-
finançat amb 100%
Impost emissions NOx als vaixells.
Altres accions de
governança que en aquests moments es contemplen per actuar
sobre el canvi climàtic en diferents àmbits:
-
garantia d'accés
als recursos bàsics d‘energia i aigua: consum
mínim vital.
-
projecte de llei
de prevenció de residus i d’us eficient
dels recursos.
-
projecte de llei
de foment de l’agricultura i la
ramaderia sostenibles.
-
rojecte de llei
de biodiversitat, patrimoni natural i connectivitat
biològica.
-
desenvolupament
d’estratègies específiques en matèria d’energia.
-
sol·licitud de
permís per a instal·lar punts de
recarrega per a VE i accés públic a l’ús d’aquests punts.
-
edificis de consum gaire bé nul (nous i grans rehabilitacions): a partir de 1.01.2018 pels públics i
1.01.2020 pels privats les llicencies municipals d´obra han d’incloure un
disseny compatible amb aquest objectiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada