LA GOVERNANÇA DEL LITORAL, ASSIGNATURA PENDENT.
El litoral català geogràficament és la hipotenusa del triangle que conforma el Principat, i té una longitud detallada de 968 km a escala 1:5000, que és l'escala base de la planificació i el cadastre.
Donada l'orografia del país, és un fet que 7 milions d'habitants es concentren en el 30% del territori principalment al litoral, un fet que implica que en una profunditat de uns 30-40 km s'hi acumula entre el 60 i 70% de tota l'activitat humana i econòmica, i, per tant, la màxima densitat dels problemes que tota societat moderna té. Cal afegir que no sols hi som els 8 milions d'aborígens, també, i molt substancialment cal comptar-hi els 19 milions anuals de visitants.
L'economia blava, a més, també és un fet indubtable, en un recent informe d'ACCIÓ es xifra en 1078 empreses que hi treballen a Catalunya, facturant més de 5.500 milions d'euros. I a escala europea, ja el 2021, dins del Pacte Verd Europeu es manava desenvolupar una economia blava sostenible a la UE.
Aquesta acumulació territorial de tot ordre, és galopant en les darreres dècades impulsada pel creixement de la població i el desenvolupament econòmic. Encara que hi ha acord en el fet que cal un esforç en distribuir el creixement sobre el territori, la força dels fets fa que els esforços no donin el fruit perseguit.
Fins ací, tot ben conegut. Però la qüestió essencial és com ho gestionem, com gestionen el litoral??
En termes de governança podem fer un petit llistat, el litoral català té una llista enorme d'organismes de govern, a diferents escales i responsabilitats, de manera atomitzada.
La llista és sense fi, cent cinquanta-dos municipis, dotze comarques, tres diputacions, una àrea metropolitana, tres ministeris d'estat, sis conselleries del govern de Catalunya, més de 24 ens acadèmics (des de l'observatori del Pla litoral de Barcelona fins al laboratori d'enginyeria marítima de la UPC), que generen informació i coneixement, i un nombre determinat d'agrupacions d'interès des de confraries fins ens d'estudi diversos, especialment en ciències de la vida.
Aquesta enorme quantitat d'esforç de tot ordre no té una veu integradora, com seria l'Agència Catalana del Litoral com coordinadora i ordenadora que representi aquest territori tan ben acotat i li doni alineament cap al futur. Recordem als que es poden oposar-sí, dient que una nova agència és més burocràcia que la burocràcia és com el colesterol humà i hi ha de bo i dolent.
I cal recordar que sols el temporal GLORIA (19-23.01.2020) i els efectes sobre el país i el que se'n deriva, a tinguts uns efectes econòmics de més de 550 milions d'euros.
Tenim exemples a Catalunya de situacions semblants de governança ben resoltes. Ens podem imaginar com estaria la situació Hídrica al nostre país sense l'Agència Catalana de l'Aigua??, a pesar de tots els enrenous complexos que té gestionar i gestiona. Podem dir el mateix pel que fa a l'Agència Catalana de Residus??, qui afrontaria el present i futur de l'economia circular, fet cabdal pel nostre futur. I sense l'Institut Cartogràfic i Geològic??, qui ens donaria mètrica en termes de geoinformació del territori i el nostre subsòl?? I així podem continuar amb moltes altres institucions que són la columna vertebral del govern de la nostra societat. Ens calen el que s'anomenen organitzacions d'Estat.
En una recent jornada organitzada per l'ICGC "Els reptes de la gestió del litoral"(4 de març 2025), s'ha posat sobre la taula la gran quantitat d'esforços dels diferents nivells de govern (administracions locals i govern de Catalunya), i la fragmentació dels múltiples actors sobre el territori. La temàtica fou extensíssima com comporta la complexitat del propi litoral: Batimetries, models i prediccions de la dinàmica, espigons inflables, cartografia, models numèrics, sistemes de monitoratge i predicció primerenca, renaturalització, connectivitat longitudinal i transversal, recuperació d'espais antropitzats, aiguamolls, àrees marines protegides, canvi climàtic, i un llarg etcètera.
https://www.youtube.com/watch?v=f-zOTBXTXmM&t=17686s
Una presentació dels nostres veïns de la regió de l'Aquitània ens il·luminava en el seu camí. La seva tasca de monitoratge total ja és un fet, i ara avancen cap a la lluita vers la fenomenologia via la naturalització selectiva, amb exemples més que reeixits i amb una consciència operativa amb la creació d'una Banca del Territori, per tal que els projectes sobre el seu litoral tinguessin finançament. Pur exemple de realisme república.
Finalment, el més important és que les persones les tenim, partint d'aquest fet essencial el que segurament ens cal és governança. No hi ha varetes màgiques, després de tants anys de governança esmicolada, ara reagrupar esforços i donar unitat d'acció és cada cop més dificultós.
Però, governar és convèncer, entre altres coses, i fer una bona llei de creació de "l'Agència Catalana del Litoral", moderna en termes de prendre decisions informades, participativa en termes d'escoltar tothom i decidir, i efectiva en termes de reagrupar recursos i incrementar-los ens cal de manera patent per a molts.
TEMPUS FUGIT
(817) Març 2025
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada