dissabte, 12 de maig del 2018

CAT-FUT. MOBILITAT. SABADELL. 12.5.2018

EXTRACTE DE CONCLUSIONS I PROPOSTES SOBRE MOBILITAT

C.6.5. Mobilitat. Transport. 

 1.- El dret de ciutadania a la mobilitat i al desplaçament.

El dret a la mobilitat és un dret de ciutadania.

  • El ciutadà ha de tenir dret a la llibertat de mobilitat i desplaçament.
  • Respecte al dret de moure’s de les persones també comporta obligacions
  • Tota persona discapacitada té dret que se li faciliti la mobilitat i a la supressió de totes les barreres arquitectòniques

La persona té dret a la mobilitat a un preu assequible i a un servei de qualitat

  • S’ha de superar la concepció de la persona com a simple usuària per avançar cap a la consideració de la persona com a titular del dret a la mobilitat
  • La utilització dels serveis públics de transport constitueix un element essencial per garantir el dret de mobilitat
  • Els poders públics han de promoure polítiques de transport i de comunicació, basades en criteris de sostenibilitat, que fomentin la utilització del transport públic i la millora de la mobilitat.
  • Totes les persones tenen dret a accedir en condicions d’igualtat als serveis públics
  • El conjunt d’activitats pròpies del sistema de transport públic urbà i interurbà integrat de Catalunya té la consideració de servei d’interès general de caràcter universal.
  1. Planificació coordinada de l’urbanisme i la mobilitat

La definició del model de país concreta la relació entre urbanisme i mobilitat.

  • Reordenació territorial. “Barrialització” de les ciutats.
  • Mínim impacte de la Mobilitat
  • Catalunya compacte. La Post Car-City
  1. Disposar d’un transport públic de viatgers, accessible eficaç i eficient

Promovent la Mobilitat neta i sostenible i el Transport públic col·lectiu, just socialment i respectuós amb el medi ambient.

  • Enfortint la funció social del transport públic i garantint una mobilitat durable i sostenible en el temps.

Implementant millores, imprescindibles, en el transport urbà i interurbà, especialment, a l’àrea metropolitana de Barcelona

  • A la recerca del temps perdut. Acabar les infraestructures aturades
  • Potenciant la intermodalitat i connectivitat entre tots els transports públics.
  • Més transport Metropolità
  • Recuperant i potenciant el Bus de proximitat.
  • Apostant per la bicicleta pública amb plantejament metropolità integrada en el transport públic.
  • Assegurar la inversió necessària per fer el transport públic competitiu
  • Transversalitat ferroviària complementària a la radicalitat
  • Garantint per llei una política de mínims
  1. Disposar d’un transport ferroviari de qualitat.

Marcar els Objectius a mig i a llarg termini.

Definir clarament la Política ferroviària de la Generalitat

A.- Infraestructures per viatgers.

B.- Integrar-se a la UE.

C.- Disseny, principis, serveis i demanda.

Renovar i millorar les infraestructures

  • Trencar la Radialitat
  • Millora competitiva
  • Inversió i Modernització
  • Conseqüències de la manca d’inversió. Correcte manteniment de les infraestructures
  • Endarreriments històrics en la millora de la seguretat.
  • Qualitat del Servei.
  • Cal completar el sistema ferroviari català,
  • Barcelona/Catalunya. Calen opcions d’estendre el ferrocarril, per exemple a totes les poblacions majors de 20.000 habitants
  • Model FGC.
  • El sistema elèctric
  • Prioritzant el ferrocarril convencional, amb el manteniment i la millora d’aquesta infraestructura, davant de l’alta velocitat

Incrementar i millorar els intercanvis modals, especialment de transport de viatgers

  • Catalunya en xarxa.
  • Línies orbitals i transversals
  • En una àrea metropolitana tan densa de població com la de Barcelona, és complicat ordenar el trànsit de diferents modalitats de transport
  • Trencar radialitat

Millorar les condicions d’accessibilitat, especialment de les persones amb discapacitat, a les xarxes de ferrocarril (Trens, FGC i Metro)

  • Accessibilitat interior
  • Accessibilitat exterior
  • Informació sobre accessibilitat
  • Mecanismes d’accessibilitat (problemes en les rampes, megafonia…)
  • Accessibilitat total.
  1. Millorem la Mobilitat i el Transport per carretera

Constituir l’Agència Catalana de Mobilitat

  • En el sistema viari cal una vinyeta i una agència o autoritat

Implantar el sistema de Vinyeta pel transport per carretera

  • Noves inversions viàries han d’anar a càrrec de l’ús (vinyeta).

Reduir el transport privat

  • Pagar per l’ús.

Augmentant la seguretat, en la mobilitat viària, amb les noves tecnologies

  • ITS (Sistemes Intel·ligents de Transport). La seguretat s’incrementa amb noves tecnologies, les quals s’han de revisar periòdicament
  1. Com regulem eficaçment el transport de mercaderies?

– Infraestructures per mercaderies

– Corredor Mediterrani (CM), com Eix Logístic fonamental

Racionalitzant, al màxim, la utilització dels modus de transport més adequats.

  • Racionalització.
  1. Evitar la contaminació atmosfèrica produïda pels mitjans de transport

S’ha de fer una anàlisi molt concret de qui, com i què genera contaminació

  • Mesura i coneixement

S’han d’incentivar les millores tècniques per fabricar vehicles no contaminants

  • Pròxim futur.
  • Tecnologies i limitacions del biogàs
  1. Establir una política de preus i tarifes més justa

En transport de carretera els preus han d’anar a càrrec de l’ús.

  • Vinyeta
  • Fiscalitat progressiva

Estenent el sistema tarifari integrat, especialment en les àrees on no arriba el transport per ferrocarril.

  • Catalunya com un tot.
  • Cal ampliar la tarifa integrada a tot el territori d’alta mobilitat
  • Adaptabilitat tarifaria a l’ús. Tarifa Plana. Tot el territori podria ser una zona única en la qual una T-10 vindria a costar uns 10 € sense cap reducció dels ingressos.
  • S’ha de seguir una Política de fidelització
  • Simplificació. És indesitjable i innecessari que el preu sigui funció de la distància.
  1. Millorem el model de gestió del transport.

Controlant la gestió i corresponsabilitzant, usuaris, treballadors i administració.

  • corresponsabilitat i representativitat en la presa de decisions
  • És important conscienciar a les AAVV que, com a usuàries, facin les seves reivindicacions i propostes.

Amb un servei complet d’informació als usuaris.

  • S’ha de millorar més la informació sobre el servei i sobre els drets de les persones usuàries
  • Cal que les empreses operadores incrementin i millorin la informació sobre el servei, especialment sobre les incidències
  • S’han d’editar els horaris de les línies de ferrocarril en paper o cartó (format butxaca)
  • Millorar la consulta física abans de validar els bitllets
  • informació referent al nivell d’accessibilitat de la línia,
  • S’ha d’assegurar el funcionament correcte i més fàcils d’interpretar, de les pantalles informatives
  • cal estudiar la instal·lació de wi-fi gratuït a les estacions i als vagons.

Augmentant la confiança de l’usuari amb els serveis

  • L’increment de la qualitat del servei fa que augmenti la confiança
  • S’ha de millorar la fiabilitat (puntualitat) dels serveis
  • S’han de determinar per reglament unes normes de qualitat del servei
  • S’ha de garantir el manteniment adequat de les estacions
  • Els combois han d’estar dimensionats per atendre la demanda esperada de persones,
  • S’ha de garantir un tractament àgil i acurat de les queixes i reclamacions
  • S’ha d’establir un sistema de compensació pels retards que sigui comú a totes les empreses operadores de ferrocarril a Catalunya.
  1. Futur Proper Mobilitat 4.0. Nous Paradigmes.
  • L’electrificació total i la digitalització estan fora de dubte.
  • Els Vehicles autònoms: en evolució i transformació.
  • El vehicle compartit és encara lluny culturalment però s’acabarà imposant
  • L’objectiu és que, en un futur, els clients de companyies com VW no siguin necessàriament propietaris d’un vehicle sinó usuaris dels seus serveis de mobilitat.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada