EXTRACTE DE CONCLUSIONS I PROPOSTES SOBRE MOBILITAT
C.6.5. Mobilitat. Transport.
1.- El dret de ciutadania a la mobilitat i al desplaçament.
El dret a la mobilitat és un dret de ciutadania.
- El ciutadà ha de tenir dret a la llibertat de mobilitat i desplaçament.
- Respecte al dret de moure’s de les persones també comporta obligacions
- Tota persona discapacitada té dret que se li faciliti la mobilitat i a la supressió de totes les barreres arquitectòniques
La persona té dret a la mobilitat a un preu assequible i a un servei de qualitat
- S’ha de superar la concepció de la persona com a simple usuària per avançar cap a la consideració de la persona com a titular del dret a la mobilitat
- La utilització dels serveis públics de transport constitueix un element essencial per garantir el dret de mobilitat
- Els poders públics han de promoure polítiques de transport i de comunicació, basades en criteris de sostenibilitat, que fomentin la utilització del transport públic i la millora de la mobilitat.
- Totes les persones tenen dret a accedir en condicions d’igualtat als serveis públics
- El conjunt d’activitats pròpies del sistema de transport públic urbà i interurbà integrat de Catalunya té la consideració de servei d’interès general de caràcter universal.
- Planificació coordinada de l’urbanisme i la mobilitat
La definició del model de país concreta la relació entre urbanisme i mobilitat.
- Reordenació territorial. “Barrialització” de les ciutats.
- Mínim impacte de la Mobilitat
- Catalunya compacte. La Post Car-City
- Disposar d’un transport públic de viatgers, accessible eficaç i eficient
Promovent la Mobilitat neta i sostenible i el Transport públic col·lectiu, just socialment i respectuós amb el medi ambient.
- Enfortint la funció social del transport públic i garantint una mobilitat durable i sostenible en el temps.
Implementant millores, imprescindibles, en el transport urbà i interurbà, especialment, a l’àrea metropolitana de Barcelona
- A la recerca del temps perdut. Acabar les infraestructures aturades
- Potenciant la intermodalitat i connectivitat entre tots els transports públics.
- Més transport Metropolità
- Recuperant i potenciant el Bus de proximitat.
- Apostant per la bicicleta pública amb plantejament metropolità integrada en el transport públic.
- Assegurar la inversió necessària per fer el transport públic competitiu
- Transversalitat ferroviària complementària a la radicalitat
- Garantint per llei una política de mínims
- Disposar d’un transport ferroviari de qualitat.
Marcar els Objectius a mig i a llarg termini.
Definir clarament la Política ferroviària de la Generalitat
A.- Infraestructures per viatgers.
B.- Integrar-se a la UE.
C.- Disseny, principis, serveis i demanda.
Renovar i millorar les infraestructures
- Trencar la Radialitat
- Millora competitiva
- Inversió i Modernització
- Conseqüències de la manca d’inversió. Correcte manteniment de les infraestructures
- Endarreriments històrics en la millora de la seguretat.
- Qualitat del Servei.
- Cal completar el sistema ferroviari català,
- Barcelona/Catalunya. Calen opcions d’estendre el ferrocarril, per exemple a totes les poblacions majors de 20.000 habitants
- Model FGC.
- El sistema elèctric
- Prioritzant el ferrocarril convencional, amb el manteniment i la millora d’aquesta infraestructura, davant de l’alta velocitat
Incrementar i millorar els intercanvis modals, especialment de transport de viatgers
- Catalunya en xarxa.
- Línies orbitals i transversals
- En una àrea metropolitana tan densa de població com la de Barcelona, és complicat ordenar el trànsit de diferents modalitats de transport
- Trencar radialitat
Millorar les condicions d’accessibilitat, especialment de les persones amb discapacitat, a les xarxes de ferrocarril (Trens, FGC i Metro)
- Accessibilitat interior
- Accessibilitat exterior
- Informació sobre accessibilitat
- Mecanismes d’accessibilitat (problemes en les rampes, megafonia…)
- Accessibilitat total.
- Millorem la Mobilitat i el Transport per carretera
Constituir l’Agència Catalana de Mobilitat
- En el sistema viari cal una vinyeta i una agència o autoritat
Implantar el sistema de Vinyeta pel transport per carretera
- Noves inversions viàries han d’anar a càrrec de l’ús (vinyeta).
Reduir el transport privat
- Pagar per l’ús.
Augmentant la seguretat, en la mobilitat viària, amb les noves tecnologies
- ITS (Sistemes Intel·ligents de Transport). La seguretat s’incrementa amb noves tecnologies, les quals s’han de revisar periòdicament
- Com regulem eficaçment el transport de mercaderies?
– Infraestructures per mercaderies
– Corredor Mediterrani (CM), com Eix Logístic fonamental
Racionalitzant, al màxim, la utilització dels modus de transport més adequats.
- Racionalització.
- Evitar la contaminació atmosfèrica produïda pels mitjans de transport
S’ha de fer una anàlisi molt concret de qui, com i què genera contaminació
- Mesura i coneixement
S’han d’incentivar les millores tècniques per fabricar vehicles no contaminants
- Pròxim futur.
- Tecnologies i limitacions del biogàs
- Establir una política de preus i tarifes més justa
En transport de carretera els preus han d’anar a càrrec de l’ús.
- Vinyeta
- Fiscalitat progressiva
Estenent el sistema tarifari integrat, especialment en les àrees on no arriba el transport per ferrocarril.
- Catalunya com un tot.
- Cal ampliar la tarifa integrada a tot el territori d’alta mobilitat
- Adaptabilitat tarifaria a l’ús. Tarifa Plana. Tot el territori podria ser una zona única en la qual una T-10 vindria a costar uns 10 € sense cap reducció dels ingressos.
- S’ha de seguir una Política de fidelització
- Simplificació. És indesitjable i innecessari que el preu sigui funció de la distància.
- Millorem el model de gestió del transport.
Controlant la gestió i corresponsabilitzant, usuaris, treballadors i administració.
- corresponsabilitat i representativitat en la presa de decisions
- És important conscienciar a les AAVV que, com a usuàries, facin les seves reivindicacions i propostes.
Amb un servei complet d’informació als usuaris.
- S’ha de millorar més la informació sobre el servei i sobre els drets de les persones usuàries
- Cal que les empreses operadores incrementin i millorin la informació sobre el servei, especialment sobre les incidències
- S’han d’editar els horaris de les línies de ferrocarril en paper o cartó (format butxaca)
- Millorar la consulta física abans de validar els bitllets
- informació referent al nivell d’accessibilitat de la línia,
- S’ha d’assegurar el funcionament correcte i més fàcils d’interpretar, de les pantalles informatives
- cal estudiar la instal·lació de wi-fi gratuït a les estacions i als vagons.
Augmentant la confiança de l’usuari amb els serveis
- L’increment de la qualitat del servei fa que augmenti la confiança
- S’ha de millorar la fiabilitat (puntualitat) dels serveis
- S’han de determinar per reglament unes normes de qualitat del servei
- S’ha de garantir el manteniment adequat de les estacions
- Els combois han d’estar dimensionats per atendre la demanda esperada de persones,
- S’ha de garantir un tractament àgil i acurat de les queixes i reclamacions
- S’ha d’establir un sistema de compensació pels retards que sigui comú a totes les empreses operadores de ferrocarril a Catalunya.
- Futur Proper Mobilitat 4.0. Nous Paradigmes.
- L’electrificació total i la digitalització estan fora de dubte.
- Els Vehicles autònoms: en evolució i transformació.
- El vehicle compartit és encara lluny culturalment però s’acabarà imposant
- L’objectiu és que, en un futur, els clients de companyies com VW no siguin necessàriament propietaris d’un vehicle sinó usuaris dels seus serveis de mobilitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada