EXTRACTE DE CONCLUSIONS I PROPOSTES SOBRE CANVI CLIMÀTIC
1.- Com aturarem el deteriorament de l’atmosfera de Catalunya i al món?
L’ecosistema atmosfèric i el seu ús serà regulat íntegrament, inclòs el règim sancionador, mitjançant Llei.
Mesurar, acotar i reduir les principals radiacions no naturals:
- Electromagnètica.
- Sònica
- Lumínica
GEH. Cal reduir imperativament les emissions de gasos, especialment els GEH, que produeixen el canvi climàtic.
- Electrificació total.
- Eliminar la combustió
- Pacte Nacional per la Transició Energètica
- Mentre i tant. Aconseguir una millora en l’eficiència energètica
- Sistemes de transport sostenibles
- Química. Cal que es compleixi la legalitat ja existent
- Industria Agro-Alimentaria
- Regenerant i mantenint els boscos.
- Fiscalitats justes. Amb mesures de Fiscalitat ambiental. Taxa al C (entre d’altres).
- Cal triar, entre una econòmica basada en renovables però seguint creixent i la segona, decreixement perquè sinó el resultat serà pitjor del que esperem.
- S’han de seguir els objectius de reducció plantejats pel 2030 en l’acord de París?.
2.- Governança. Quines mesures adoptem per controlar, pal·liar i/o aturar el Canvi Climàtic?. Aplicació de la Llei 16/2017 de l’1 d’agost del Canvi Climàtic,
Territori i espai urbà
Incorporant els conceptes de canvi climàtic i la seva implementació al Planejament Territorial:
- Legalitat protectora.
- Nous instruments territorials
- Legalitat planificadora
- Construcció Eco
- El concepte de smart i green cities ha de ser part del futur ambiental de Catalunya
Ecosistemes terrestres.
Amb una gestió adequada sobre els ecosistemes terrestres:
- El paisatge com a valor.
- Cal reduir les densitats de rebrots en boscos d’alta densitat
- És imprescindible realitzar una gestió forestal flexible i adaptada a cada espècie i zona geogràfica
- Calen períodes de rotació més llargs per a aconseguir un temps de residència més gran de l’estoc de carboni en peu,
- S´hauria de permetre augmentar el nombre de classes diamètriques (diversitat estructural alta) i mantenir els arbres de més grandària
- s’haurien d’afavorir les masses mixtes de coníferes i planifolis
- També caldria evitar les rompudes
- Protegint els boscos com un dels majors embornals de carboni
- Garantint la conservació de la biodiversitat
- Definint noves estratègies de gestió dotant de més poder i atribucions allò que és local.
- Instaurant vies de participació ciutadana
- Comptant amb la població local en què el monitoratge i l’aprenentatge siguin elements central.
Alimentació.
Amb controls i actuacions sobre el sector agroalimentari (agricultura, ramaderia…):
- l’ús d’adobs orgànics en sòls agrícoles
- Quant a l’emissió de gasos nitrogenats, ajustar les dosis de N a les necessitats dels cultius-
- l’aprovació de la futura llei del sòl d’ús agrari hi contribueixi-
- Per a evitar les emissions de N2O i de NO cal aplicar únicament residus orgànics o ramaders de qualitat
- La introducció de diversitat als prats sembrats permanents
- Fer un esforç per mantenir i/o augmentar els estocs i els embornals de carboni a Catalunya.
- Respecte al biocarbó com a opció de mitigació dels efectes del canvi climàtic,
- Caldrà una combinació de mesures de conreu de conservació i d’abancalaments elaborades amb criteris tècnics
- La possible nova llei de protecció del sòl d’ús agrari pot ser una eina eficient
- És important i, per tant, necessari integrar edafòlegs (especialistes en l’estudi del sòl)
- La gestió dels adobs nitrogenats és fonamental per a reduir la contribució de l’agricultura al canvi climàtic La gestió i l’enterrament dels rostolls dels cultius poden contribuir a reforçar el paper del sòl com a embornal de carboni i, alhora, millorar-ne la qualitat.
- La recerca en nutrigenòmica i la ramaderia de precisió esdevindran peces claus per a aconseguir un procés productiu eficient i alhora contribuir a la mitigació del canvi climàtic
- L’agronomia i el sentit comú
- Mantenir la societat informada de les conseqüències que les actituds de consum d’aliments tenen en el canvi climàtic.
- Crear grups de treball pluridisciplinaris
- Fomentar mètodes i sistemes com a mecanismes de mitigació i d’adaptació al canvi climàtic, i fer-los atractius pel que fa a la rendibilitat.
- Desenvolupar estratègies noves, o fomentar l’aplicació de les existents, que millorin l’eficiència de l’ús del nitrogen (mineral i orgànic) als conreus.
- Introduir i aplicar els conceptes de ramaderia de precisió.
- Impulsar la recerca i l’aplicació de la nutrigenòmica a les espècies per a mantenir la salut animal
- Desenvolupar sistemes més eficients de maneig dels residus i de reciclatge dels nutrients
- Optimitzar l’ús de l’energia
- S’ha de fer una gestió integral de l’agricultura i la ramaderia
Ecosistemes aquàtics:
Mitigant els efectes del Canvi Climàtic sobre els ecosistemes aquàtics continentals amb l’ús adequat dels recursos hídrics disponibles.
- Control i, si és possible, reducció de la demanda, i millora de l’eficiència tant en la distribució dels recursos com en l’ús.
- L’explotació de recursos locals, especialment subterranis, i la regeneració d’aigües residuals
- els aqüífers que hi ha en àrees urbanes s’han de considerar «recursos de proximitat»
- Aquests sistemes hidrogeològics profunds, més costosos d’explotar però capaços de proporcionar volums addicionals d’aigua-
- Promoure sistemes de gestió eficient de l’aigua en l’agricultura que augmentin tant com sigui possible l’eficiència (kg aliments produïts/m3 d’aigua utilitzats)
- Abordar la planificació i la gestió de l’ús de l’aigua a Catalunya d’una manera global, no sectorial
- Potenciar la R+D+I de la gestió eficient de l’aigua agrícola,
- Cal un monitoratge més precís dels ecosistemes aquàtics continentals
- Cal preservar especialment les capçaleres dels rius
- En el cas de les llacunes temporànies d’interior, cal evitar, doncs, possibles modificacions justificades per les necessitats creixents d’aigua
- Cal desenvolupar estratègies per tal d’evitar la proliferació d’espècies invasores
- una planificació curosa del territori, que preservés els sistemes [aquàtics] sensibles
Litoral.
Protegint els ecosistemes marins i costaners del canvi climàtic:
- L’establiment de reserves o àrees de protecció marina amb regulacions específiques sobre la pesca i les activitats recreatives
- És necessari actuar també en la reparació dels ecosistemes que ja han patit afectacions.
- revertir la tendència actual de disminució de les praderies marines
- promoure plans de gestió dels recursos naturals i d’ús del mar, platges i zones costaneres adaptats a les noves condicions que es projecten per al futur
- fer un esforç per a reduir altres afectacions més locals derivades de les activitats humanes
- Seria essencial i molt valuós disposar d’una xarxa d’observatoris marins
- En el cas dels ecosistemes costaners, recuperar la capacitat d’esponjament
- Establir un pla d’observació de la costa a llarg termini
- Començar les actuacions uns quants anys abans,
- un canvi de paradigma en la gestió de la pesca: passar de gestionar estocs a gestionar ecosistemes.
- Centrar l’estratègia en la pesca costanera a Catalunya en les mesures d’adaptació, basades en el coneixement de les relacions entre espècies i hàbitats
- Enfocar la gestió de la pesca des d’un punt de vista ecosistèmic
- Protegir la Sostenibilitat als ecosistemes marins
Turisme.
Millorar el nivell d’implementació de l’ecocertificació del sector turístic català:
- Cal que el sector turístic català subscrigui programes i s’integri en xarxes internacionals sobre energia sostenible i turisme
- Pel que fa al turisme de sol i platja, en general, els calendaris d’aprofitament real de les platges del litoral català (establerts pels ajuntaments) no s’adeqüen als calendaris d’aprofitament potencial que determinen les característiques atmosfèriques i el comportament dels turistes
- Amb l’objectiu de vetllar per una gestió més integrada del litoral, és convenient incorporar nous paràmetres en els plans d’ordenació de les platges,
- Cal eliminar els impactes que generen tant la regeneració de les platges com el mateix garbellament de sorres durant la neteja.
- Tanmateix, per a aconseguir una gestió integrada per a tot el litoral català, convindria que un ens supramunicipal establís quines són les estratègies a seguir més idònies per a cada casuística
- Així, les mesures reiteradament insuficients haurien de ser substituïdes per d’altres potser menys usuals però més eficients com potenciar les praderies de Posidonia oceanica i/o els espigons trencaonades submergits,
- l’aposta per mesures que permetin d’augmentar la disponibilitat d’aigua per a la població actual i futura del litoral català. La combinació d’actuacions com la dessalinització, la reutilització, la recuperació d’aqüífers,
- La diversificació de l’oferta turística en el litoral ha d’anar acompanyada d’un procés paral·lel de diversificació de la demanda
- Es fa necessària una major implicació de l’Administració pública
- Pel que fa al turisme de neu, cal plantejar-se la possibilitat de tancar algunes estacions, sobretot si són a la mateixa comarca
- convindria millorar el rendiment dels dominis esquiables ja existents
- Avançar en la transformació d’estacions d’esquí en estacions de muntanya i també en veritables espais d’oci,
- Obrir un debat social i territorial a les comarques dels Pirineus amb la discussió de propostes i alternatives per a un futur no centrat exclusivament en l’esquí.
- Relacionar l’impacte del turisme amb la reducció d’emissions
Residus.
Amb una correcte i innovadora gestió sobre el sector de residus:
- Una estratègia més bona comporta concentrar esforços en la recuperació de biogàs a les plantes de TMB i de digestió anaeròbica i als abocadors
- El procés d’eliminació dels abocaments de les activitats econòmiques i socials només pot tenir èxit si s’interioritza una visió cíclica
- el flux de residus que més millores pot aportar els propers anys és el dels residus d’origen ramader.
- En general, com més cops es reutilitzi un material abans d’esdevenir residu més impacte ambiental evitarem
- Cal continuar treballant per una millora en la qualitat de la FORM recollida
- S’ha de fer una gestió dels residus en relació al context de reducció d’emissions, pensant en l’horitzó del 2050
Energia
Canviant el mix energètic actual i afavorint la participació decidida de les energies renovables en la producció d’energia:
- Cal donar un fort impuls a la recerca pel que fa a energies renovables i a l’emmagatzematge d’energia, necessaris per a les xarxes intel·ligents de les quals el país s’ha de dotar
- Cal un canvi de paradigma. El canvi de mix energètic ha de passar per donar un nou impuls a l’energia eòlica i a la fotovoltaica
- Tot plegat, s’haurien d’impulsar solucions com ara la gasificació en una refineria de biomassa
- Una de les maneres d’estalviar energia és la de millorar l’eficiència dels processos en general. D’una manera particular, en l’edificació hi ha un gran potencial de millora
- Cal passar de la gestió actual de l’oferta a la gestió de la demanda.
- estimular la inversió privada, tant de les empreses actuals del sector com d’una nova indústria de l’energia
- Caldrà definir mesures concretes amb la participació de tots els sectors implicats, començant per aquelles que poden tenir un efecte exemplar més clar
- cal un debat serè de què cal fer quan s’acabin les autoritzacions actuals de funcionament de les centrals nuclears.
- Catalunya no hauria de renunciar a tenir un paper actiu en la cerca de noves solucions energètiques tant en la producció com en la distribució i l’ús.
- Europa lidera el projecte ITER per a l’aprofitament de l’energia de fusió, s’hauria d’aprofitar per a tractar de tenir un lloc com a país [capdavanter]
- S’ha de fer un ampli debat sobre els grans temes de l’energia
Transport i Mobilitat
Millorant els impactes associats del transport sobre el canvi climàtic:
- cal potenciar l’ús de vehicles i de tecnologies més respectuoses amb el medi ambient
- La creació d’una oferta de serveis de TPC d’autobús integrada en l’àmbit interurbà i urbà, amb una planificació real de punts d’aparcament d’enllaç…
- El manteniment dels serveis de TPC ferroviaris, amb una millora especial de la fiabilitat del servei i de la puntualitat
- La bonificació dels peatges per a vehicles elèctrics i d’alta ocupació
- L’aplicació real de l’eurovinyeta per a la tarifació del trànsit de mercaderies per carretera per motius ambientals a curt termini
- El desenvolupament de proves pilot d’electrificació de carrils lents per a camions elèctrics als corredors logístics principals
- L’incentiu econòmic de la substitució de la flota vehicular per vehicles amb motor tèrmic d’etiqueta ambiental superior
- La restricció i la regulació de l’accés dels vehicles amb més impacte (amb prohibició i/o pagament de tarifa), a l’àmbit metropolità i urbà
- El desenvolupament de mesures de gestió ambiental del trànsit a l’accés a les ciutats principals
- La creació d’una infraestructura segura per a mitjans de transport no motoritzats dins dels municipis
- L’adopció de mesures de prioritat de pas en el cas del transport públic de superfície per a fer-lo més competitiu respecte del vehicle privat
- La potenciació de la motocicleta elèctrica mitjançant ajudes públiques per a la substitució de les motocicletes de motor tèrmic
- La potenciació de l’ús d’altres fonts d’energia (com ara el gas i l’electricitat) quan els vaixells es troben atracats al port
- La substitució activa dels vehicles auxiliars amb motor tèrmic per vehicles elèctrics en aeroports i ports.
- La millora de la qualitat i del procés de refinament del combustible utilitzat pels vaixells.
- Entrar a fons a discutir el transport de mercaderies, i relacionar-ho amb autoconsum i consum de proximitat.
- Creixement i inversió d’infraestructures en un context de reducció d’emissions i de protecció dels embornals
Industria.
Millorant l’actuació, per a la prevenció del canvi climàtic, en el sector industrial:
- desenvolupar un programa català per a la productivitat dels recursos a la indústria
- Crear un servei especialitzat per a la promoció de la productivitat dels recursos a la indústria
- Comptabilitat: Aquest és un àmbit clau. Cal mesurar amb més detall i precisió allò que es vol gestionar i aportar informació bàsica a la indústria, especialment a la petita i a la mitjana
- Difusió: Dirigida especialment a les PIME
- Impulsar la producció d’energia distribuïda i de l’autoconsum elèctric., especialment amb processos de cogeneració a partir de biomassa i residus no reciclables.
- Debat sobre el futur de la indústria a Catalunya en un context de transició energètica
Salut
Afrontant els efectes negatius del canvi climàtic sobre la salut:
- Incorporar el mesurament diari de contaminants atmosfèrics procedents d’una manera directa del trànsit rodat
- Reforçar el Pla d’Actuació per a la Millora de la Qualitat de l’Aire
- Fomentar polítiques que impulsin l’ús del transport actiu, especialment a les grans ciutats (com ara Barcelona), per tal de reduir les emissions
- Augmentar els espais de verd urbà a les ciutats
- Fomentar polítiques per a l’eficiència energètica dels edificis
Riscos meteorològics
Controlant l’impacte del canvi climàtic en els riscos meteorològics a Catalunya:
- l’establiment de comissions interdepartamentals per a la reducció del risc que assegurin la coordinació intersectorial
- Respecte al risc d’allaus, caldria avançar en el coneixement i l’evolució del fenomen per mitjà del manteniment i la potenciació del monitoratge
- Cal avançar en la formació dels col·lectius exposats al risc d’allaus
- Millora dels mecanismes de governança i gestió de l’aigua per a evitar conflictes causats per sequeres més freqüents i intenses
- Cal millorar el coneixement que tenim de les sequeres
- També cal treballar en nous estudis que tinguin la sequera com a objecte central
- Cal intensificar l’ús de les eines d’observació de la Terra, en particular la interferometria radar i la fotogrametria digital
Administració pública
Amb renovades eines de gestió [política] en la lluita contra el canvi climàtic:
- La llei catalana de canvi climàtic aprovada pel Parlament es un instrument molt important
- El Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses pel Clima i l’Energia és una bona eina
- El foment de la participació ciutadana
- Augmentar la relació de la Generalitat amb els ajuntaments i aplicar els tractats internacionals de canvi climàtic
Educació sobre el canvi climàtic
Augmentant i millorant substancialment les capacitats i els processos de comunicació en relació al canvi climàtic a Catalunya:
- Adaptar la informació científica climàtica perquè pugui ser útil
- Donar suport als espais oberts de diàleg i a les xarxes de comunicació permanents
- Reformular i modificar el llenguatge científic que actualment s’utilitza en la comunicació pública del canvi climàtic.
- Millorar i donar suport a la professionalització de les persones que intervenen en la comunicació del canvi climàtic.
- Mesures a prendre per part del govern de Catalunya per conscienciar a la població de la necessitat de canviar comportaments contaminants altament arrelats en la consciencia col·lectiva.
Recerca en Canvi Climàtic
Cuidant, mantenint i fent créixer la recerca sobre canvi climàtic a Catalunya:
- Participant i sobretot liderant el màxim nombre de projectes i iniciatives europees
- Aplicar el màxim rigor a qualsevol procés de selecció de personal investigador, sigui del nivell que sigui.
- La reorganització de les institucions de recerca és un fenomen «natural» en sistemes madurs i complexos.
- Per a fer això és imprescindible atraure l’atenció del sector privat, perquè s’impliqui en el cofinançament dels efectes i la mitigació del canvi climàtic
- Fora bo que la divulgació científica s’estengués, especialment, als resultats de la recerca del sector privat en aquesta matèria,
- Crear un centre de recerca especialitzat en totes les diferents implicacions del canvi climàtic, referent al món.
Sector públic
El Mon Local ha de:
- Fomentar la seva participació en la planificació de les polítiques climàtiques.
- Promoure la creació d’oficines municipals/comarcals de transició energètica.
- Municipis turístics: Cal una avaluació específica serveis bàsics municipals front fenòmens extrems.
- Resta municipis: Cal integrar en la planificació local la mitigació i l’adaptació al canvi climàtic
- Els plans municipals de lluita contra el CC es poden finançar a través del Fons Climàtic.
El Govern s’ha de comprometre en la Planificació:
– Declarar com a obres d’interès públic determinades infraestructures d’energies renovables (Govern a proposta del Departament competent en energia). Compensacions pels territoris que les acullen i els que en poden resultar afectats.
– Avaluació ambiental de plans, programes i projectes ha de valorar emissions GEH i anàlisi de vulnerabilitat al canvi climàtic. Reglament per establir metodologies.
– Elaborar i aplicar estratègia de simplificació de la tramitació administrativa i d’incentius fiscals a les actuacions privades per a combatre el canvi climàtic
– Impulsar/facilitar accés al finançament (via ICF) per a contribuir al desenvolupament de projectes que donin compliment a la Llei CC, com a complement del sector financer privat.
Així com seguir les normes de nivell internacional:
– Compromís amb les cimeres ONU i debats UE
– Xarxes de col·laboració entre territoris
– Suport al mon local
– Contribuir als objectius de l’ONU en matèria de cooperació al desenvolupament
– Projectes de cooperació amb RVD vetllar per no incrementar la vulnerabilitat davant el CC i contribuir a un desenvolupament sostenible i neutre en emissions de GEH.
Fiscalitat (Llei 5/2017 “d´acompanyament del pressupost 2017”):
– Emissions GEH turismes, vehicles comercials lleugers, motos (entrada en vigor 2018).Tindran un Període transitori 2018 i 2019
– Vehicles:
– Emissions nominals [ > 95 gCO2/km – 200 gCO2/km]
– Tipus impositiu [0,70 – 1,40 € / gCO2 /km]
– Vehicles comercials lleugers:
– Emissions nominals [ < 140 gCO2/km ] [ > 140 gCO2/km]
– Tipus impositiu [0,00 € /gCO2 /km] [0,70 € / gCO2 /km].
– Motos: (Aplicació 2019).
– Emissions nominals [ >75 gCO2/km – 140 gCO2/km]
– Tipus impositiu [0,70 – 1,20 € / gCO2 /km]
- Exempcions: Seguretat / Salut / Diplomàcia / Persones amb mobilitat reduïda.
- Bonificacions: Vehicles històrics (100%).
Emissions GEH activitats econòmiques (entrada en vigor 2019):
– Instal·lacions subjectes a EU ETS
– Activitats identificades al Annex I.1. Llei 20/2009
– Tipus impositiu [10 € / tCO2 fins 30 € / tCO2 ( any 2025)]
– Emissions NOx vaixells (entrada en vigor 2019. A desenvolupar).
– Emissions NOx dels vaixells durant l’estada al port
– Tipus impositiu: 1.000 € / tNOx.
– Eliminació de bonificacions i devolucions al consum de recursos energètics d’origen fòssil i derivats (excepte maquinari del sector primari): 36 M€ (2015. Secretaria Tècnica del Consejo Superior para la Dirección y Coordinación de la Gestión Tributaria, relatives a les devolucions de gasoil professional). Es una contradicció total.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada