dissabte, 5 de maig del 2018

9. CAT-FUT.CANVI CLIMÀTIC. IEC-BCN.19.5.2018.


EXTRACTE DE CONCLUSIONS I PROPOSTES SOBRE CANVI CLIMÀTIC


1.- Com aturarem el deteriorament de l’atmosfera de Catalunya i al món?

 L’ecosistema atmosfèric i el seu ús serà regulat íntegrament, inclòs el règim sancionador, mitjançant Llei.

Mesurar, acotar i reduir les principals radiacions no naturals:

  • Electromagnètica.
  • Sònica
  • Lumínica

GEH. Cal reduir imperativament les emissions de gasos, especialment els GEH, que produeixen el canvi climàtic.

  • Electrificació total.
  • Eliminar la combustió
  • Pacte Nacional per la Transició Energètica
  • Mentre i tant. Aconseguir una millora en l’eficiència energètica
  • Sistemes de transport sostenibles
  • Química. Cal que es compleixi la legalitat ja existent
  • Industria Agro-Alimentaria
  • Regenerant i mantenint els boscos.
  • Fiscalitats justes. Amb mesures de Fiscalitat ambiental. Taxa al C (entre d’altres).
  • Cal triar, entre una econòmica basada en renovables però seguint creixent i la segona, decreixement perquè sinó el resultat serà pitjor del que esperem.
  • S’han de seguir els objectius de reducció plantejats pel 2030 en l’acord de París?.

 

2.- Governança. Quines mesures adoptem per controlar, pal·liar i/o aturar el Canvi Climàtic?. Aplicació de la Llei 16/2017 de l’1 d’agost del Canvi Climàtic,

Territori i espai urbà

Incorporant els conceptes de canvi climàtic i la seva implementació al Planejament Territorial:

  • Legalitat protectora.
  • Nous instruments territorials
  • Legalitat planificadora
  • Construcció Eco
  • El concepte de smart i green cities ha de ser part del futur ambiental de Catalunya

Ecosistemes terrestres.

Amb una gestió adequada sobre els ecosistemes terrestres:

  • El paisatge com a valor.
  • Cal reduir les densitats de rebrots en boscos d’alta densitat
  • És imprescindible realitzar una gestió forestal flexible i adaptada a cada espècie i zona geogràfica
  • Calen períodes de rotació més llargs per a aconseguir un temps de residència més gran de l’estoc de carboni en peu,
  • S´hauria de permetre augmentar el nombre de classes diamètriques (diversitat estructural alta) i mantenir els arbres de més grandària
  • s’haurien d’afavorir les masses mixtes de coníferes i planifolis
  • També caldria evitar les rompudes
  • Protegint els boscos com un dels majors embornals de carboni
  • Garantint la conservació de la biodiversitat
  • Definint noves estratègies de gestió dotant de més poder i atribucions allò que és local.
  • Instaurant vies de participació ciutadana
  • Comptant amb la població local en què el monitoratge i l’aprenentatge siguin elements central.

Alimentació.

Amb controls i actuacions sobre el sector agroalimentari (agricultura, ramaderia…):

  • l’ús d’adobs orgànics en sòls agrícoles
  • Quant a l’emissió de gasos nitrogenats, ajustar les dosis de N a les necessitats dels cultius-
  • l’aprovació de la futura llei del sòl d’ús agrari hi contribueixi-
  • Per a evitar les emissions de N2O i de NO cal aplicar únicament residus orgànics o ramaders de qualitat
  • La introducció de diversitat als prats sembrats permanents
  • Fer un esforç per mantenir i/o augmentar els estocs i els embornals de carboni a Catalunya.
  • Respecte al biocarbó com a opció de mitigació dels efectes del canvi climàtic,
  • Caldrà una combinació de mesures de conreu de conservació i d’abancalaments elaborades amb criteris tècnics
  • La possible nova llei de protecció del sòl d’ús agrari pot ser una eina eficient
  • És important i, per tant, necessari integrar edafòlegs (especialistes en l’estudi del sòl)
  • La gestió dels adobs nitrogenats és fonamental per a reduir la contribució de l’agricultura al canvi climàtic La gestió i l’enterrament dels rostolls dels cultius poden contribuir a reforçar el paper del sòl com a embornal de carboni i, alhora, millorar-ne la qualitat.
  • La recerca en nutrigenòmica i la ramaderia de precisió esdevindran peces claus per a aconseguir un procés productiu eficient i alhora contribuir a la mitigació del canvi climàtic
  • L’agronomia i el sentit comú
  • Mantenir la societat informada de les conseqüències que les actituds de consum d’aliments tenen en el canvi climàtic.
  • Crear grups de treball pluridisciplinaris
  • Fomentar mètodes i sistemes com a mecanismes de mitigació i d’adaptació al canvi climàtic, i fer-los atractius pel que fa a la rendibilitat.
  • Desenvolupar estratègies noves, o fomentar l’aplicació de les existents, que millorin l’eficiència de l’ús del nitrogen (mineral i orgànic) als conreus.
  • Introduir i aplicar els conceptes de ramaderia de precisió.
  • Impulsar la recerca i l’aplicació de la nutrigenòmica a les espècies per a mantenir la salut animal
  • Desenvolupar sistemes més eficients de maneig dels residus i de reciclatge dels nutrients
  • Optimitzar l’ús de l’energia
  • S’ha de fer una gestió integral de l’agricultura i la ramaderia

Ecosistemes aquàtics:

Mitigant els efectes del Canvi Climàtic sobre els ecosistemes aquàtics continentals amb l’ús adequat dels recursos hídrics disponibles.

  • Control i, si és possible, reducció de la demanda, i millora de l’eficiència tant en la distribució dels recursos com en l’ús.
  • L’explotació de recursos locals, especialment subterranis, i la regeneració d’aigües residuals
  • els aqüífers que hi ha en àrees urbanes s’han de considerar «recursos de proximitat»
  • Aquests sistemes hidrogeològics profunds, més costosos d’explotar però capaços de proporcionar volums addicionals d’aigua-
  • Promoure sistemes de gestió eficient de l’aigua en l’agricultura que augmentin tant com sigui possible l’eficiència (kg aliments produïts/m3 d’aigua utilitzats)
  • Abordar la planificació i la gestió de l’ús de l’aigua a Catalunya d’una manera global, no sectorial
  • Potenciar la R+D+I de la gestió eficient de l’aigua agrícola,
  • Cal un monitoratge més precís dels ecosistemes aquàtics continentals
  • Cal preservar especialment les capçaleres dels rius
  • En el cas de les llacunes temporànies d’interior, cal evitar, doncs, possibles modificacions justificades per les necessitats creixents d’aigua
  • Cal desenvolupar estratègies per tal d’evitar la proliferació d’espècies invasores
  • una planificació curosa del territori, que preservés els sistemes [aquàtics] sensibles

Litoral.

Protegint els ecosistemes marins i costaners del canvi climàtic:

  • L’establiment de reserves o àrees de protecció marina amb regulacions específiques sobre la pesca i les activitats recreatives
  • És necessari actuar també en la reparació dels ecosistemes que ja han patit afectacions.
  • revertir la tendència actual de disminució de les praderies marines
  • promoure plans de gestió dels recursos naturals i d’ús del mar, platges i zones costaneres adaptats a les noves condicions que es projecten per al futur
  • fer un esforç per a reduir altres afectacions més locals derivades de les activitats humanes
  • Seria essencial i molt valuós disposar d’una xarxa d’observatoris marins
  • En el cas dels ecosistemes costaners, recuperar la capacitat d’esponjament
  • Establir un pla d’observació de la costa a llarg termini
  • Començar les actuacions uns quants anys abans,
  • un canvi de paradigma en la gestió de la pesca: passar de gestionar estocs a gestionar ecosistemes.
  • Centrar l’estratègia en la pesca costanera a Catalunya en les mesures d’adaptació, basades en el coneixement de les relacions entre espècies i hàbitats
  • Enfocar la gestió de la pesca des d’un punt de vista ecosistèmic
  • Protegir la Sostenibilitat als ecosistemes marins

Turisme.

Millorar el nivell d’implementació de l’ecocertificació del sector turístic català:

  • Cal que el sector turístic català subscrigui programes i s’integri en xarxes internacionals sobre energia sostenible i turisme
  • Pel que fa al turisme de sol i platja, en general, els calendaris d’aprofitament real de les platges del litoral català (establerts pels ajuntaments) no s’adeqüen als calendaris d’aprofitament potencial que determinen les característiques atmosfèriques i el comportament dels turistes
  • Amb l’objectiu de vetllar per una gestió més integrada del litoral, és convenient incorporar nous paràmetres en els plans d’ordenació de les platges,
  • Cal eliminar els impactes que generen tant la regeneració de les platges com el mateix garbellament de sorres durant la neteja.
  • Tanmateix, per a aconseguir una gestió integrada per a tot el litoral català, convindria que un ens supramunicipal establís quines són les estratègies a seguir més idònies per a cada casuística
  • Així, les mesures reiteradament insuficients haurien de ser substituïdes per d’altres potser menys usuals però més eficients com potenciar les praderies de Posidonia oceanica i/o els espigons trencaonades submergits,
  • l’aposta per mesures que permetin d’augmentar la disponibilitat d’aigua per a la població actual i futura del litoral català. La combinació d’actuacions com la dessalinització, la reutilització, la recuperació d’aqüífers,
  • La diversificació de l’oferta turística en el litoral ha d’anar acompanyada d’un procés paral·lel de diversificació de la demanda
  • Es fa necessària una major implicació de l’Administració pública
  • Pel que fa al turisme de neu, cal plantejar-se la possibilitat de tancar algunes estacions, sobretot si són a la mateixa comarca
  • convindria millorar el rendiment dels dominis esquiables ja existents
  • Avançar en la transformació d’estacions d’esquí en estacions de muntanya i també en veritables espais d’oci,
  • Obrir un debat social i territorial a les comarques dels Pirineus amb la discussió de propostes i alternatives per a un futur no centrat exclusivament en l’esquí.
  • Relacionar l’impacte del turisme amb la reducció d’emissions

Residus.

Amb una correcte i innovadora gestió sobre el sector de residus:

  • Una estratègia més bona comporta concentrar esforços en la recuperació de biogàs a les plantes de TMB i de digestió anaeròbica i als abocadors
  • El procés d’eliminació dels abocaments de les activitats econòmiques i socials només pot tenir èxit si s’interioritza una visió cíclica
  • el flux de residus que més millores pot aportar els propers anys és el dels residus d’origen ramader.
  • En general, com més cops es reutilitzi un material abans d’esdevenir residu més impacte ambiental evitarem
  • Cal continuar treballant per una millora en la qualitat de la FORM recollida
  • S’ha de fer una gestió dels residus en relació al context de reducció d’emissions, pensant en l’horitzó del 2050

Energia

Canviant el mix energètic actual i afavorint la participació decidida de les energies renovables en la producció d’energia:

  • Cal donar un fort impuls a la recerca pel que fa a energies renovables i a l’emmagatzematge d’energia, necessaris per a les xarxes intel·ligents de les quals el país s’ha de dotar
  • Cal un canvi de paradigma. El canvi de mix energètic ha de passar per donar un nou impuls a l’energia eòlica i a la fotovoltaica
  • Tot plegat, s’haurien d’impulsar solucions com ara la gasificació en una refineria de biomassa
  • Una de les maneres d’estalviar energia és la de millorar l’eficiència dels processos en general. D’una manera particular, en l’edificació hi ha un gran potencial de millora
  • Cal passar de la gestió actual de l’oferta a la gestió de la demanda.
  • estimular la inversió privada, tant de les empreses actuals del sector com d’una nova indústria de l’energia
  • Caldrà definir mesures concretes amb la participació de tots els sectors implicats, començant per aquelles que poden tenir un efecte exemplar més clar
  • cal un debat serè de què cal fer quan s’acabin les autoritzacions actuals de funcionament de les centrals nuclears.
  • Catalunya no hauria de renunciar a tenir un paper actiu en la cerca de noves solucions energètiques tant en la producció com en la distribució i l’ús.
  • Europa lidera el projecte ITER per a l’aprofitament de l’energia de fusió, s’hauria d’aprofitar per a tractar de tenir un lloc com a país [capdavanter]
  • S’ha de fer un ampli debat sobre els grans temes de l’energia

Transport i Mobilitat

Millorant els impactes associats del transport sobre el canvi climàtic:

  • cal potenciar l’ús de vehicles i de tecnologies més respectuoses amb el medi ambient
  • La creació d’una oferta de serveis de TPC d’autobús integrada en l’àmbit interurbà i urbà, amb una planificació real de punts d’aparcament d’enllaç…
  • El manteniment dels serveis de TPC ferroviaris, amb una millora especial de la fiabilitat del servei i de la puntualitat
  • La bonificació dels peatges per a vehicles elèctrics i d’alta ocupació
  • L’aplicació real de l’eurovinyeta per a la tarifació del trànsit de mercaderies per carretera per motius ambientals a curt termini
  • El desenvolupament de proves pilot d’electrificació de carrils lents per a camions elèctrics als corredors logístics principals
  • L’incentiu econòmic de la substitució de la flota vehicular per vehicles amb motor tèrmic d’etiqueta ambiental superior
  • La restricció i la regulació de l’accés dels vehicles amb més impacte (amb prohibició i/o pagament de tarifa), a l’àmbit metropolità i urbà
  • El desenvolupament de mesures de gestió ambiental del trànsit a l’accés a les ciutats principals
  • La creació d’una infraestructura segura per a mitjans de transport no motoritzats dins dels municipis
  • L’adopció de mesures de prioritat de pas en el cas del transport públic de superfície per a fer-lo més competitiu respecte del vehicle privat
  • La potenciació de la motocicleta elèctrica mitjançant ajudes públiques per a la substitució de les motocicletes de motor tèrmic
  • La potenciació de l’ús d’altres fonts d’energia (com ara el gas i l’electricitat) quan els vaixells es troben atracats al port
  • La substitució activa dels vehicles auxiliars amb motor tèrmic per vehicles elèctrics en aeroports i ports.
  • La millora de la qualitat i del procés de refinament del combustible utilitzat pels vaixells.
  • Entrar a fons a discutir el transport de mercaderies, i relacionar-ho amb autoconsum i consum de proximitat.
  • Creixement i inversió d’infraestructures en un context de reducció d’emissions i de protecció dels embornals

Industria.

Millorant l’actuació, per a la prevenció del canvi climàtic, en el sector industrial:

  • desenvolupar un programa català per a la productivitat dels recursos a la indústria
  • Crear un servei especialitzat per a la promoció de la productivitat dels recursos a la indústria
  • Comptabilitat: Aquest és un àmbit clau. Cal mesurar amb més detall i precisió allò que es vol gestionar i aportar informació bàsica a la indústria, especialment a la petita i a la mitjana
  • Difusió: Dirigida especialment a les PIME
  • Impulsar la producció d’energia distribuïda i de l’autoconsum elèctric., especialment amb processos de cogeneració a partir de biomassa i residus no reciclables.
  • Debat sobre el futur de la indústria a Catalunya en un context de transició energètica

 Salut                                                                                             

Afrontant els efectes negatius del canvi climàtic sobre la salut:

  • Incorporar el mesurament diari de contaminants atmosfèrics procedents d’una manera directa del trànsit rodat
  • Reforçar el Pla d’Actuació per a la Millora de la Qualitat de l’Aire
  • Fomentar polítiques que impulsin l’ús del transport actiu, especialment a les grans ciutats (com ara Barcelona), per tal de reduir les emissions
  • Augmentar els espais de verd urbà a les ciutats
  • Fomentar polítiques per a l’eficiència energètica dels edificis

Riscos meteorològics

Controlant l’impacte del canvi climàtic en els riscos meteorològics a Catalunya:

  • l’establiment de comissions interdepartamentals per a la reducció del risc que assegurin la coordinació intersectorial
  • Respecte al risc d’allaus, caldria avançar en el coneixement i l’evolució del fenomen per mitjà del manteniment i la potenciació del monitoratge
  • Cal avançar en la formació dels col·lectius exposats al risc d’allaus
  • Millora dels mecanismes de governança i gestió de l’aigua per a evitar conflictes causats per sequeres més freqüents i intenses
  • Cal millorar el coneixement que tenim de les sequeres
  • També cal treballar en nous estudis que tinguin la sequera com a objecte central
  • Cal intensificar l’ús de les eines d’observació de la Terra, en particular la interferometria radar i la fotogrametria digital

Administració pública

Amb renovades eines de gestió [política] en la lluita contra el canvi climàtic:

  • La llei catalana de canvi climàtic aprovada pel Parlament es un instrument molt important
  • El Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses pel Clima i l’Energia és una bona eina
  • El foment de la participació ciutadana
  • Augmentar la relació de la Generalitat amb els ajuntaments i aplicar els tractats internacionals de canvi climàtic

 

Educació sobre el canvi climàtic

Augmentant i millorant substancialment les capacitats i els processos de comunicació en relació al canvi climàtic a Catalunya:

  • Adaptar la informació científica climàtica perquè pugui ser útil
  • Donar suport als espais oberts de diàleg i a les xarxes de comunicació permanents
  • Reformular i modificar el llenguatge científic que actualment s’utilitza en la comunicació pública del canvi climàtic.
  • Millorar i donar suport a la professionalització de les persones que intervenen en la comunicació del canvi climàtic.
  • Mesures a prendre per part del govern de Catalunya per conscienciar a la població de la necessitat de canviar comportaments contaminants altament arrelats en la consciencia col·lectiva.

Recerca en Canvi Climàtic

Cuidant, mantenint i fent créixer la recerca sobre canvi climàtic a Catalunya:

  • Participant i sobretot liderant el màxim nombre de projectes i iniciatives europees
  • Aplicar el màxim rigor a qualsevol procés de selecció de personal investigador, sigui del nivell que sigui.
  • La reorganització de les institucions de recerca és un fenomen «natural» en sistemes madurs i complexos.
  • Per a fer això és imprescindible atraure l’atenció del sector privat, perquè s’impliqui en el cofinançament dels efectes i la mitigació del canvi climàtic
  • Fora bo que la divulgació científica s’estengués, especialment, als resultats de la recerca del sector privat en aquesta matèria,
  • Crear un centre de recerca especialitzat en totes les diferents implicacions del canvi climàtic, referent al món.

Sector públic

El Mon Local ha de:

  • Fomentar la seva participació en la planificació de les polítiques climàtiques.
  • Promoure la creació d’oficines municipals/comarcals de transició energètica.
  • Municipis turístics: Cal una avaluació específica serveis bàsics municipals front fenòmens extrems.
  • Resta municipis: Cal integrar en la planificació local la mitigació i l’adaptació al canvi climàtic
  • Els plans municipals de lluita contra el CC es poden finançar a través del Fons Climàtic.

El Govern s’ha de comprometre en la Planificació:

– Declarar com a obres d’interès públic determinades infraestructures d’energies renovables (Govern a proposta del Departament competent en energia). Compensacions pels territoris que les acullen i els que en poden resultar afectats.

– Avaluació ambiental de plans, programes i projectes ha de valorar emissions GEH i anàlisi de vulnerabilitat al canvi climàtic. Reglament per establir metodologies.

–  Elaborar i aplicar estratègia de simplificació de la tramitació administrativa i d’incentius fiscals a les actuacions privades per a combatre el canvi climàtic

– Impulsar/facilitar accés al finançament (via ICF) per a contribuir al desenvolupament de projectes que donin compliment a la Llei CC, com a complement del sector financer privat.

Així com seguir les normes de nivell internacional:

– Compromís amb les cimeres ONU i debats UE

– Xarxes de col·laboració entre territoris

– Suport al mon local

– Contribuir als objectius de l’ONU en matèria de cooperació al desenvolupament

– Projectes de cooperació amb RVD vetllar per no incrementar la vulnerabilitat davant el CC i contribuir a un desenvolupament sostenible i neutre en emissions de GEH.

 

Fiscalitat (Llei 5/2017 “d´acompanyament del pressupost 2017”):

– Emissions GEH turismes, vehicles comercials lleugers, motos (entrada en vigor 2018).Tindran un Període transitori 2018 i 2019

–  Vehicles:

–     Emissions nominals [ > 95 gCO2/km – 200 gCO2/km]

–     Tipus impositiu [0,70 – 1,40 € / gCO2 /km]

–  Vehicles comercials lleugers:

–     Emissions nominals [ < 140 gCO2/km ] [ > 140 gCO2/km]

–     Tipus impositiu [0,00 € /gCO2 /km] [0,70 € / gCO/km].

–  Motos: (Aplicació 2019).

–      Emissions nominals [ >75 gCO2/km – 140 gCO2/km]

–      Tipus impositiu [0,70 – 1,20 € / gCO2 /km]

  • Exempcions: Seguretat / Salut / Diplomàcia / Persones amb mobilitat reduïda.
  • Bonificacions: Vehicles històrics (100%).

 

Emissions GEH activitats econòmiques (entrada en vigor 2019):

– Instal·lacions subjectes a EU ETS

–  Activitats identificades al  Annex I.1.  Llei 20/2009

– Tipus impositiu [10 € / tCOfins 30 € / tCO2 ( any 2025)]

–  Emissions NOx vaixells (entrada en vigor 2019. A desenvolupar).

– Emissions NOx dels vaixells durant l’estada al port

–  Tipus impositiu: 1.000 € / tNOx.

– Eliminació de bonificacions i devolucions al consum de recursos energètics d’origen fòssil i derivats (excepte maquinari del sector primari): 36 M€ (2015. Secretaria Tècnica del Consejo Superior para la Dirección y Coordinación de la Gestión Tributaria, relatives a les devolucions de gasoil professional). Es una contradicció total.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada