-->
L’ESTRUCTURA I LA DISTRIBUCIÓ TERRITORIAL (V3.1)
Àrea
C:
EQUILIBRI AMB LA NATURA
Àmbits
C.6
1.- Planificació dels usos i ocupació del sòl. L’equilibri territorial.
Nova visió d’ordenació ambiental i integradora del territori: de forma interdisciplinària i transversal, i sobre bases més informades.
- Transversalitat: no és només urbanística,
sinó que també té un impacte social, mediambiental,
- Interdisciplinarietat: s’ha de fer un reconeixement
del valor intrínsec del territori i les funcions que sustenta
(especies que hi habiten, etc..).
- Bases Territorial: a integrar en un sistema de Planificació del Territori.
- Creació
de matrius biofísiques, de les que
en dependria la resta de variables
2.- El planejament dels espais oberts i del medi
natural
Abandonar definitivament el terme de “sòl no
urbanitzable”:
-
Sòl Natural.
-
Valor vs. cost: definir el
valor pel que fa a l’activitat
-
Regular l’accés a terra, exigint
professionalitat i projectes viables
Protegir
el sector primari agrícola:
- Propietat municipal, creant bancs de terres públics o comunals per a usos agrícoles o forestals
- Delicat
equilibri: els espais agraris i
forestals són béns a conservar en si mateix
- Economia social
de mercat: la idea de funció social de
la propietat s’ha d’introduir en el sector primari.
- Catàleg de masies.
- Categories
específiques: crear una nova categoria de sòl on ubicar activitats industrials lligades al sector primari.
- National Land Fund
Protegir estrictament
els espais naturals:
- La mesura: delimitar
a escales econòmiques 1:5000 totes
les figures de protecció existents
- Establir i
ampliar: protecció i ampliació dels
espais naturals i de la seva biodiversitat
- Planificar els espais oberts estratègicament. La regulació ha
de ser supramunicipal, per unitats de
paisatge.
- Participació: ajuntaments,
món empresarial, associatiu i propietaris dels terrenys.
- Reserves territorials
- Equilibri necessari entre espais
forestals, terrenys agrícoles i biodiversitat.
Donar valor als
aspectes immaterials (paisatge,
natura, passejades, connectors ambientals...):
- Valors immaterials
- Cartes de paisatge. Integritat
del paisatge.
- Responsabilitat compartida dels
diferents actors del territori en els projectes de paisatge i en la valorització del paisatge.
- Recuperació i renaturalització com a nova àrea d’intervenció urbanística
Regular l’accés
universal a les zones verdes i espais públics sense atemptar contra la seva conservació:
-
Intel·ligència de futur: la implantació
de límits donarà intel·ligència al sistema.
3.- El planejament
d’altres espais.
Equitat i
igualtat d’oportunitats a tot el territori.
- Veritable
equilibri territorial, per afavorir la
repoblació equilibrada de tot el territori de Catalunya
- Preservar la diversitat territorial: reconèixer
millor la gran diversitat del territori i, en especial, les necessitats dels municipis petits i rurals
- La connectivitat essencial: millorar connectivitat
i transport públic
Integració de
les grans infraestructures
- Reforçar l’estructura nodal del territori a través
del creixement urbà més enllà de
l´AMB.
- Vertebració de les xarxes de
ciutats, preservant la diversitat i amb una connectivitat essencial.
- La mobilitat com un dret i no com una obligació.
- Facilitar la implantació del transport
públic/privat mitjançant la polarització i la compacitat del
sistema d’assentaments.
- Atendre especialment la vialitat integradora que estructura territorialment els
desenvolupaments urbans.
- Integrar Catalunya
en un sistema de xarxes urbanes i de transport europees.
El ferrocarril jugarà un paper essencial.
- Més horitzontalitat
transversal, amb més ferrocarril.
Economia Social de mercat
- S’han d’integrar més les
variables social i econòmica en el planejament, que ha de ser un instrument afavoridor de la cohesió social.
Polígons
industrials
- La paradoxa dels polígons industrials.
- Fer estudis de
la demanda abans d’establir nous
polígons.
- Aplicar mixticitat als polígons, possibilitant
a més que els usos canviïn
- Permetre i
promoure usos múltiples i mixtes
lligats a la vida urbana
- Regular el preu
del sòl per part de l’administració de forma que es promogui l’ocupació i transformació de polígons buits.
- En definitiva, un pla
estratègic industrial, amb dotacions i capacitats específiques de gestió, i amb l’establiment de gestors dels polígons.
C.6.2.- LA URBANÍSTICA I LA DEMOGRAFIA
4.- Creixement controlat
Models urbans
relativament compactes
- Conservar i no créixer: transformació urbana, si; creixement en extensió, no.
- Canviar la llei: en la llei d´Urbanisme actual, els instruments que té per la transformació son els que hi ha per l’extensió; la nova llei de Territori ja
contempla la reducció de les figures de creixement.
- El nou Pla Director d’Urbanisme de
l’AMB té el mandat de que no pot
créixer en extensió
Prioritzar les rehabilitacions dels centres urbans i
aturar l’expansió del sòl urbanitzable.
-
Incentivar el reciclatge i millora del parc edificat en els espais oberts.
-
Cal una nova Llei d’Hisendes
Locals a Catalunya
-
Rehabilitació davant expansió: fomentar el
reciclatge de la ciutat construïda
-
Potenciació dels nuclis
històrics
-
Desprogramació de sòl urbà
-
Urbanisme social de mercat
Criteris per concebre i gestionar els pobles i les
ciutats.
- Urbanisme integral i integrador sota els principis del
desenvolupament sostenible, cultural i social i integral.
- Paper fonamental de les comissions d´Urbanisme
- Tota la cadena administrativa a Internet
- Reformular els instruments de planejament general dels municipis.
- Planificació integradora: planificar el territori en tres
dimensions,
- Capacitar la intervenció pública
- Observatori
urbà, que estudiï la viabilitat de
les actuacions.
- Integració d'informació de base: arribar
a la molt esperada integració de les bases urbanístiques cadastrals, cartogràfiques i del registre de la propietat.
- Participació: que tothom intervingui en la
redacció de les lleis; els actors socials han d’intervenir-hi
- La Natura primer
- Reducció del sòl programat actual
Formes de
governança supramunicipal per garantir
l’eficiència del territori.
- El problema del
nombre de municipis: 948
- Canvis d'escala: afavorir la gestió plurimunicipal
- Autonomia per fer què? treballar en economia d’escala, a nivell sobre i trans municipal
- Municipis més grans o comarques: establir i potenciar instruments de planificació supramunicipal.
- Informació de base: una precisa base topogràfica 1:1000 actualitzada, una base geològica i geotècnica a escala 1:5000 dels àmbits urbans a planificar, un
coneixement hidrogeològic del subsòl escala 1:25000
- Repensar el Mapa Municipal de Catalunya:
cadascú que se senti d’on vulgui, però desacoblant el concepte de vila, poble o ciutat del de terme municipal.
5.- La política d’habitatge.
Polítiques de construcció, rehabilitació, propietat o
lloguer:
- Rehabilitació massiva.
- Funció social.
- L’habitatge és un
factor bàsic de cohesió social: la
desigualtat social creixent i la insolvència de la població tenen
incidència en la planificació territorial per l’accés a l’habitatge
Habitatges de protecció oficial (HPO):
- Fomentar obligadament el lloguer en les polítiques de sòl
residencial.
- Crear un registre públic de pisos públics buits.
- Mantenir la condició d’HPO de forma indefinida en els
habitatges de compra, per tal de lluitar contra el tràfic il·legal
d'habitatges HPO.
- Promoure l’HPO en projectes de
rehabilitació de barris.
Considerar l’habitatge com a bé de primera necessitat, millorant l’accessibilitat al
seu ús:
- Garantir la funció social de l'habitatge
ja que el dret a l'habitatge i a la
residència són drets fonamentals.
- Exemple europeu: ampliar el parc
d’habitatge de lloguer social,
promoure el lloguer dels pisos deshabitats o infrautilitzats o limitar per
llei el preu dels lloguers segons
determinades característiques als centres
urbans.
- Drets i deures: tothom té dret a l’habitatge, però tots
els drets impliquen obligacions
- Situació a la sortida de la crisi
- El propietari també és part del sistema
- Europa com experiència
- Noves fórmules, com facilitar la propietat compartida entre sector
públic i privat en finques de propietat horitzontal.
Reduir la marginalitat urbana, reestructurant les àrees
especialitzades residencials com, per exemple
les urbanitzacions disperses:
- Sostenibilitat de les urbanitzacions: minimitzar els costos econòmics
i ecològics que comporten als ajuntaments
- Reconduir la situació de les urbanitzacions amb dèficits
- Polítiques fiscals sobre l’habitatge:
L’especulació en els preus del sòl i l’habitatge
- Limitar l'especulació de manera efectiva
- Facilitar l’accés a l’habitatge i l’activitat econòmica
- Bonificacions impositives.
- Gravar la taxa de Plusvàlua del valor afegit, tant pels terrenys com pels
edificis: percentatges elevadíssims en els primers anys després de la
compra; per exemple un 99% el primer any i anar-lo suavitzant en els anys posteriors, fins a deixar-ho en
preus molt més moderats, de manera que no signifiqui gens d'interès per
a inversors que només volen especular amb la compravenda.
- Banc Nacional
- Dotacions financeres a
l'Administració pública per fer polítiques efectives: convertir el sistema d’expropiació en un instrument útil i habitual
per impulsar actuacions de caràcter estratègic i sota el lideratge públic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada