dimecres, 31 de juliol del 2019

L’ESTRUCTURA I LA DISTRIBUCIÓ TERRITORIAL (V3.1)





-->
L’ESTRUCTURA I LA DISTRIBUCIÓ TERRITORIAL (V3.1)


Àrea C: EQUILIBRI AMB LA NATURA
Àmbits C.6





1.- Planificació dels usos i ocupació del sòl. L’equilibri territorial.

Nova visió d’ordenació ambiental i integradora del territori: de forma interdisciplinària i transversal, i sobre bases més informades.
-  Transversalitat: no és només urbanística, sinó que també té un impacte social, mediambiental,
-    Interdisciplinarietat: s’ha de fer un reconeixement del valor intrínsec del territori i les funcions que sustenta
(especies que hi habiten, etc..).
-     Bases Territorial: a integrar en un sistema de Planificació del Territori.
-     Creació de matrius biofísiques, de les que en dependria la resta de variables


2.- El planejament dels espais oberts i del medi natural

Abandonar definitivament el terme de “sòl no urbanitzable”:
-       Sòl Natural.
-       Valor vs. cost: definir el valor pel que fa a l’activitat
-       Regular l’accés a terra, exigint professionalitat i projectes viables

Protegir el sector primari agrícola:
-     Propietat municipal, creant bancs de terres públics o comunals per a usos agrícoles o forestals
-     Delicat equilibri: els espais agraris i forestals són béns a conservar en si mateix
-     Economia social de mercat: la idea de funció social de la propietat s’ha d’introduir en el sector primari.
-     Catàleg de masies.
-  Categories específiques: crear una nova categoria de sòl on ubicar activitats industrials lligades al sector primari.
-     National Land Fund

Protegir estrictament els espais naturals:
-    La mesura: delimitar a escales econòmiques 1:5000 totes les figures de protecció existents
-    Establir i ampliar: protecció i ampliació dels espais naturals i de la seva biodiversitat
-    Planificar els espais oberts estratègicament. La regulació ha de ser supramunicipal, per unitats de paisatge.
-    Participació: ajuntaments, món empresarial, associatiu i propietaris dels terrenys.
-    Reserves territorials
-    Equilibri necessari entre espais forestals, terrenys agrícoles i biodiversitat.

Donar valor als aspectes immaterials (paisatge, natura, passejades, connectors ambientals...):
-     Valors immaterials
-     Cartes de paisatge. Integritat del paisatge.
-     Responsabilitat compartida dels diferents actors del territori en els projectes de       paisatge i en la valorització del paisatge.
-      Recuperació i renaturalització com a nova àrea d’intervenció urbanística

Regular l’accés universal a les zones verdes i espais públics sense atemptar contra la seva conservació:
-       Intel·ligència de futur: la implantació de límits donarà intel·ligència al sistema.


3.- El planejament d’altres espais.

Equitat i igualtat d’oportunitats a tot el territori.
-    Veritable equilibri territorial, per afavorir la repoblació equilibrada de tot el territori de Catalunya
-     Preservar la diversitat territorial: reconèixer millor la gran diversitat del territori i, en especial, les necessitats dels municipis petits i rurals
-     La connectivitat essencial: millorar connectivitat i transport públic

Integració de les grans infraestructures
-      Reforçar l’estructura nodal del territori a través del creixement urbà més enllà de
       l´AMB.
-    Vertebració de les xarxes de ciutats, preservant la diversitat i amb una connectivitat  essencial.
-      La mobilitat com un dret i no com una obligació.
-   Facilitar la implantació del transport públic/privat mitjançant la polarització i la    compacitat del sistema d’assentaments.
-  Atendre especialment la vialitat integradora que estructura territorialment els desenvolupaments urbans.
-     Integrar Catalunya en un sistema de xarxes urbanes i de transport europees.
El ferrocarril jugarà un paper essencial.
-     Més horitzontalitat transversal, amb més ferrocarril.

Economia Social de mercat
-    S’han d’integrar més les variables social i econòmica en el planejament, que ha de ser un instrument afavoridor de la cohesió social.

Polígons industrials
-      La paradoxa dels polígons industrials.  
-      Fer estudis de la demanda abans d’establir nous polígons.
-      Aplicar mixticitat als polígons, possibilitant a més que els usos canviïn
-      Permetre i promoure usos múltiples i mixtes lligats a la vida urbana
-    Regular el preu del sòl per part de l’administració de forma que es promogui       l’ocupació i transformació de polígons buits.
-      En definitiva, un pla estratègic industrial, amb dotacions i capacitats específiques   de gestió, i amb l’establiment de gestors dels polígons.



C.6.2.- LA URBANÍSTICA I LA DEMOGRAFIA


4.- Creixement controlat

Models urbans relativament compactes
-      Conservar i no créixer: transformació urbana, si; creixement en extensió, no.
-   Canviar la llei: en la llei d´Urbanisme actual, els instruments que té per la     transformació son els que hi ha per l’extensió; la nova llei de Territori ja contempla   la  reducció de les figures de creixement.
-    El nou Pla Director d’Urbanisme de l’AMB té el mandat de que no pot créixer en extensió

Prioritzar les rehabilitacions dels centres urbans i aturar l’expansió del sòl urbanitzable.
-       Incentivar el reciclatge i millora del parc edificat en els espais oberts.
-       Cal una nova Llei d’Hisendes Locals a Catalunya
-       Rehabilitació davant expansió: fomentar el reciclatge de la ciutat construïda
-       Potenciació dels nuclis històrics
-       Desprogramació de sòl urbà
-       Urbanisme social de mercat

Criteris per concebre i gestionar els pobles i les ciutats.
-    Urbanisme integral i integrador sota els principis del desenvolupament sostenible, cultural i social i integral.
-     Paper fonamental de les comissions d´Urbanisme
-     Tota la cadena administrativa a Internet
-     Reformular els instruments de planejament general dels municipis.
-     Planificació integradora: planificar el territori en tres dimensions,
-     Capacitar la intervenció pública
-     Observatori urbà, que estudiï la viabilitat de les actuacions.
-    Integració d'informació de base: arribar a la molt esperada integració de les bases urbanístiques cadastrals, cartogràfiques i del registre de la propietat.
-     Participació: que tothom intervingui en la redacció de les lleis; els actors socials han d’intervenir-hi
-     La Natura primer
-     Reducció del sòl programat actual

Formes de governança supramunicipal per garantir l’eficiència del territori.
-     El problema del nombre de municipis: 948
-     Canvis d'escala: afavorir la gestió plurimunicipal
-   Autonomia per fer què? treballar en economia d’escala, a nivell sobre i trans       municipal
-   Municipis més grans o comarques: establir i potenciar instruments de planificació supramunicipal.
-   Informació de base: una precisa base topogràfica 1:1000 actualitzada, una base geològica i geotècnica a escala 1:5000 dels àmbits urbans a planificar, un coneixement hidrogeològic del subsòl escala 1:25000
-   Repensar el Mapa Municipal de Catalunya: cadascú que se senti d’on vulgui, però desacoblant el concepte de vila, poble o ciutat del de terme municipal.


5.- La política d’habitatge.

Polítiques de construcció, rehabilitació, propietat o lloguer:
-      Rehabilitació massiva. 
-      Funció social. 
-     L’habitatge és un factor bàsic de cohesió social: la desigualtat social creixent i la     insolvència de la població tenen incidència en la planificació territorial per l’accés a l’habitatge

Habitatges de protecció oficial (HPO):
-       Fomentar obligadament el lloguer en les polítiques de sòl residencial.
-       Crear un registre públic de pisos públics buits.
-      Mantenir la condició d’HPO de forma indefinida en els habitatges de compra, per      tal de lluitar contra el tràfic il·legal d'habitatges HPO.
-       Promoure l’HPO en projectes de rehabilitació de barris.

Considerar l’habitatge com a bé de primera necessitat, millorant l’accessibilitat al seu ús:
-   Garantir la funció social de l'habitatge ja que el dret a l'habitatge i a la residència són drets fonamentals.
-     Exemple europeu: ampliar el parc d’habitatge de lloguer social, promoure el lloguer dels pisos deshabitats o infrautilitzats o limitar per llei el preu dels lloguers segons determinades característiques als centres urbans.
-     Drets i deures: tothom té dret a l’habitatge, però tots els drets impliquen obligacions
-     Situació a la sortida de la crisi
-     El propietari també és part del sistema
-     Europa com experiència
-     Noves fórmules, com facilitar la propietat compartida entre sector públic i privat en finques de propietat horitzontal.

Reduir la marginalitat urbana, reestructurant les àrees especialitzades residencials com, per exemple
les urbanitzacions disperses:
-    Sostenibilitat de les urbanitzacions: minimitzar els costos econòmics i ecològics   que comporten als ajuntaments
-      Reconduir la situació de les urbanitzacions amb dèficits
-      Polítiques fiscals sobre l’habitatge:

L’especulació en els preus del sòl i l’habitatge
-     Limitar l'especulació de manera efectiva
-     Facilitar l’accés a l’habitatge i l’activitat econòmica
-     Bonificacions impositives.
-   Gravar la taxa de Plusvàlua del valor afegit, tant pels terrenys com pels edificis: percentatges elevadíssims en els primers anys després de la compra; per exemple un 99% el primer any i anar-lo suavitzant en els anys posteriors, fins a deixar-ho en preus molt més moderats, de manera que no signifiqui gens d'interès per
a inversors que només volen especular amb la compravenda.
-     Banc Nacional
-     Dotacions financeres a l'Administració pública per fer polítiques efectives: convertir el sistema d’expropiació en un instrument útil i habitual per impulsar actuacions de caràcter estratègic i sota el lideratge públic.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada